• 1403/07/24 - 11:07
  • - تعداد بازدید: 19
  • - تعداد بازدیدکننده: 19
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

برگزاری پیش نشست چهاردهمین دورi همایش بین المللی پژوهش های قرآنی با موضوع «مطالعات علوم انسانی قرآن بنیان» در دانشکده علوم قرآنی شیراز

به گزارش ایحا از شیراز: پیش نشست چهاردهمین دوره همایش بین المللی  پژوهش های قرآنی با موضوع «مطالعات علوم انسانی قرآن بنیان» به همت انجمن علمی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالرسول هادیان شیرازی استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن در دانشکده علوم قرآنی شیراز برگزار شد.

در این نشست دکتر هادیان به تقسیم بندی علوم پرداخت و شرح داد: علوم شامل دو دسته می‌شود؛ علوم طبیعی و انسانی. علوم طبیعی ناظر به شناسایی قوانین طبیعت، شناسایی موجودات طبیعی و قوانین تجربی است. اما علوم انسانی ناظر به مسائل مربوط به انسان و امور فردی و اجتماعی می باشد.

ایشان بیان کرد: علوم طبیعی یک امر اجباری است در حالی که علوم انسانی امری اختیاری و به همین دلیل بیشتر مورد بحث قرآن قرار گرفته، علوم انسانی چون جنبه هدایتی دارد و هدف قرآن نیز هدایت انسان‌هاست، توجه بیشتری به آن شده، البته علوم طبیعی نیز مانند اشاره به آسمان و زمین و باران و... نیز در قرآن آمده اما همین‌ها نیز برای هدایت انسان است.

استاد دانشگاه مشکلی که علوم انسانی دارد را چنین بیان کرد: برخی موارد در علوم انسانی کشف شده اما قرآن اشاره‌ای به آن نکرده و برخی موارد در قرآن بیان شده که علوم انسانی به آن دست نیافته یا به آن اشاره‌ای نشده است و حتی قرآن مواردی را آورده که انسان‌ها توان دستیابی به آن را ندارند.

هیأت علمی دانشگاه در خصوص شیوه صحیح استخراج علوم انسانی از قرآن گفت: در استخراج علوم انسانی از قرآن علاوه بر استفاده از آیات قرآن باید از عقل نیز استفاده کرد چون قرآن هدف کلی را بیان نموده و برای یافتن اهداف جزئی باید از عقل نیز استفاده کرد و با عقل است که انسان می‌تواند روش‌های مختلف را برای رسیدن به آن هدف کلی پیدا کند.

 

  • گروه خبری : گروه های محتوا
  • کد خبر : 1323
کلمات کلیدی
مدیر سایت ایحا
خبرنگار

مدیر سایت ایحا