• 1403/02/30 - 20:55
  • - تعداد بازدید: 228
  • - تعداد بازدیدکننده: 227
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
دانشیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، به مناسبت ولادت امام رضا(علیه السلام) تبیین کرد:

جایگاه امام رضا(علیه السلام) در میان دانشمندان اهل سنت

به گزارش ایحا از تهران، دکتر علیرضا کاوند دانشیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به مناسبت ولادت امام رضا(علیه السلام)، در خصوص جایگاه امام هشتم در میان دانشمندان اهل سنت چنین بیان کرد:
 
امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) در میان شیعیان امامیه از جایگاه والایی برخوردار بود. حتی ایشان در میان کسانی که به امامتش اعتقادی نداشتند به عنوان یک شخصیت برجسته در میان مذاهب اسلامی جایگاه والایی داشته است. وی افزود: زمانی که کتابها را ورق می­‌زنیم، می‌بینیم بلا استثناء تمامی علمای اهل سنت هم عصر امام و یا بعد از شهادت ایشان به بزرگی از امام یاد می­‌کردند.
 
علیرضا کاوند در ادامه افزود: این مساله در سخنانی که در آثارشان درباره امام  نوشته اند آشکار است، در همین راستا می توان به تعدادی از این دانشمندان و نظراتشان در خصوص امام رضا چنین اشاره کرد: 
1- ابن حجر می گوید: رضا از اهل علم و فضیلت با نسب شریف بود (تهذیب التهذیب، ج 7، ص 389.).
 
2- سمعانی می گوید: رضا را اهل علم و فضیلت و با نسب شریف گفته اند.( الأنساب، ج 3، ص 74.)
 
3- ذهبی می‌گوید: او دارای جایگاهی بزرگ و دارای علم و روشنگری بوده است و بر جان مردم تأثیر می‌گذاشته است؛ مأمون به خاطر جایگاه بلندش، ایشان را  به ولیعهدی خود منصوب کرد  (سیر أعلام النبلاء، ج 13، ص121).
 
4- واقدی نوشته است: او فرد مورد اطمینان و امینی بوده است که در سن بیست و چند سالگی در مسجد رسول خدا (ص) فتوا می داده است(تذکرة الخواص، ص315).
 
5- یافعی نوشته است:امام بزرگوار، از نسل بزرگواران، ابوالحسن علی بن موسی الکاظم بن جعفر الصادق بن محمد باقر بن زین العابدین علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب رحلت کرد در حالیکه یکی از امامان دوازده گانه شیعه بوده، و دارای برجسته ترین فضایل بوده که فرقه امامیه به آن منسوب و متصف هستند(مرآة الجنان، ج 2، ص 10.)
 
6- ابن حبان نوشته است: علی بن موسی الرضا... از بزرگان و خردمندترین اهل بیت و ممتازترین و بزرگوارترین هاشمیان است... بارها به زیارت او رفته ام؛ هیچ مشکلی برای من در طوس هنگام اقامتم پیش نیامد مگر اینکه پس از زیارت ایشان و درخواست حل مشکل از خداوند، مشکلم حل شد. چندین بار این مساله را امتحان کردم و دیدم واقعا مشکلاتم حل شد؛ خداوند ما را با عشق به حضرت مصطفی ص و اهل بیتش بمیراند (الثقات، ج 8، ص 456.)
علیرضا کاوند موارد فوق الذکر را به عنوان نمونه های مختصر از ارادت اندیشمندان بی شماری از آراء اهل سنت نسبت به امام هشتم شیعیان بیان کرد.
  • گروه خبری : گروه های محتوا
  • کد خبر : 970
کلمات کلیدی
مدیر سایت تهران
خبرنگار

مدیر سایت تهران