• 1403/11/17 - 10:27
  • - تعداد بازدید: 73
  • - تعداد بازدیدکننده: 72
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
معرفی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 4 :

سرکار خانم دکتر زهره نریمانی عضو هیأت علمی دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه

دکتر زهره نریمانی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه، از رویکرد نوآورانه و نقادانه خود در نوشتار و تحقیقات علمی سخن می‌گوید. او تأکید می‌کند که ضمن احترام به منابع علمی گذشته، همواره به دنبال ارائه نظریه‌ها و آراء جدید بوده و اهمیت کار تیمی و مباحثه را در پیشرفت علمی تبیین می‌کند.

دکتر زهره نریمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، ضمن  بیان چگونگی راه‌یابی و گرایش خویش به رشته علوم حدیث اظهار کرد: شرایط و گرایشات خانوادگی بستر مناسبی برای رشد و علاقه پیدا کردن بنده به رشته‌های مذهبی بود زیرا در خانواده‌ای از قشر روحانی و انقلابی در سال ۱۳۶۰ متولد شدم. همچنین استعداد در رشته‌های علوم انسانی در بین خانواده ما پر رونق‌تر بود.

وی افزود: در دوران کودکی بسیار به خواندن کتب مذهبی علاقه داشتم و در دوران متوسطه اول کتاب‌های آقای تیجانی را مطالعه نمودم. در همان دوران، یک حزب قرآن را هر روز با ترجمه می‌‌خواندم. اوقات فراغت را بنا به اقتضای شرایط خانواده، کتاب لمعه دمشقیه که شهید اول آن‌ را نگاشته را تا جایی که بلد بودم، می‌خواندم و اگر جایی را متوجه نمی‌شدم، زیاد سوال می‌پرسیدم.

عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار‌ کرد: همین بسترسازی های ناخود آگاه باعث شد تا وقتی که در سال ۱۳۷۸ قصد انتخاب رشته در دانشگاه را داشتم، عنایات ویژه‌ای به رشته‌های الهیات و مذهبی پیدا کردم و از همین رو، رشته علوم حدیث را در دانشگاه قرآن و حدیث که اتفاقا همان سال نیز افتتاحیه آن بود، انتخاب کردم.

وی ادامه داد: دوران کارشناسی خود را نزد اساتید زبده و در مجموعه‌ای با حال و هوای معنوی، علمی و مذهبی در جوار حرم عبدالعظیم حسنی(ع) گذراندم. با وجود اینکه در دوران کارشناسی، در رشته علوم حدیث تحصیل کردم، اما با این وجود، مطالعات تفسیری خود را هرگز رها نکردم. به لطف خدا در سال ۱۳۸۲، کارشناسی ارشد را در شهر مقدس قم در دانشگاه قم آغاز کردم.

دکتر نریمانی با معرفی تالیفات خود از رساله ارشد خود گفت: سپس رساله ارشد را نیز دفاع کردم که حاصل این پایان نامه، دو کتاب شد. موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد، بررسی سیر مکاتب حدیثی شیعه در مدرسه بغداد و ری بود که هر کدام از مدرسه‌ها تبدیل به یک کتاب شد.

وی ادامه داد: در تابستان سال ۸۴ که پایان‌نامه‌ام را دفاع کردم، به لطف خدا اولین تدریس خود را در دانشگاه آزاد اسلام‌آباد غرب در گروه معارف عمومی آغاز کردم. این همکاری با دانشگاه آزاد تا سال ۱۳۹۰ ادامه پیدا کرد که همزمان در این مدت در مقطع دکتری‌ نیز مشغول به تحصیل بودم.

دکتر نریمانی گفت: از سال ۱۳۹۰، توفیق پیدا شد تا توانستم در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده کرمانشاه، در زمینه تدریس شروع به فعالیت کنم.

وی انگیزه نگارش برتی از آثار خود را حاصل حضور در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم دانست و گفت: در طول سال‌های خدمتگزاری در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، شروع به نگارش و تألیف مقالاتی کردم. اگر بخواهم به صورت اجمالی به معرفی مقالات بپردازم، مقالات بنده عمدتا در حوزه‌‌های فقهی، حدیثی، تفسیری و در مسئله زنان بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه با معرفی سبک قلم و نگارش خود اظهار کرد: یک سبکی که در نوشته‌هایم دارم این است که برخلاف برخی نویسنده‌ها، تلاش می‌کنم از نوآوری، دگراندیشی و نواندیشی را در چارچوب قواعد و قوانین قرآن و تفسیر رعایت می‌کنم. اینکه بخواهم سخنان مفسرین را واگویه کنم، سرلوحه کاری بنده نبوده است که این را نیز مدیون سال‌های همکاری‌ام با دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم بوده‌ام.

وی ویژگی نقادی را از نکات برجسته دانش‌اموختگان این رشته دانست و بیان کرد: جسارت نقد، ویژگی است که دانش‌آموختگان رشته علوم قرآن وحدیث دارند. بنده همواره تلاشم بر این بوده که ضمن تمام احترامی که به منابع علما و دانشمندان پیشین دارم، نگاه نقادانه داشته باشم و از این نگاه نقادانه، نظریه‌ها و آراء جدید را بیان کنم که در بعضی موارد پذیرفته و در برخی رد می‌شود.

دکتر نریمانی افزود: اعتقاد دارم که کار تیمی همیشه مثمر ثمر است و از همین روی، کارهای پژوهشی تیمی نیز در کارنامه‌ام دیده می‌شود و وجود کار تیمی چیزی است که در دین نیز سفارش شده، یدالله مع الجماعه.

وی در پایان مسئله مباحثه بین دانشجویان را پر اهمیت دانسته و تاکید کرد: دوست به مسئله‌ای که در حوزه بدان توجه می‌شود و متاسفانه اصلا در سطح دانشگاهی مطرح نیست، اشاره کنم و آن هم مباحثه است. در حوزه دو فرد هم‌تراز دروس را با یکدیگر مباحثه کرده، به هم‌دیگر درس می‌دهنو به بحث و گفتگو می‌پردازند. این موضوع بسیار در پیشرفت روند تحصیلی به آنان کمک می‌کند که بنظر بنده باید در بین دانشگاهیان نیز رونق پیدا کند.

  • گروه خبری : گروه های محتوا
  • کد خبر : 1862
کلمات کلیدی
مدیر سایت ایحا
خبرنگار

مدیر سایت ایحا