• 1402/07/17 - 11:54
  • - تعداد بازدید: 221
  • - تعداد بازدیدکننده: 215
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
دکتر مهدی داوری:

نگاه و استقبال جامعه به رشته های علوم قرآنی همواره مثبت و در حال افزایش است

دکتر مهدی داوری معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در این گفت و گو با ارائه گزارشی از روند اجرای برنامه ها و طرح های آموزشی ، از تمامی زحمات مسئولان و اساتید این دانشگاه قدردانی کرد.

به گزارش ایحا، وی در ابتدا درخصوص نحوه برگزاری کلاس ها در ترم قبل، گفت: سال گذشته، کلاس ها طبق جدول زمانبندی در تقویم آموزشی برگزار شد. همه مقدمات و پیش نیازها فراهم شده بود و زیرساخت ها آماده بود. دانشجویان و اساتید نیز با شور و اشتتیاق پس از حدود دو سال برگزاری غیرحضوری کلاس ها، به صورت حضوری به تحصیل و یادگیری معارف ناب قرآن کریم پرداختند و به طور کلی، یک سال آموزشی بسیار خوب بدون دغدغه و مشکل خاصی را پشت سر گذاشتیم.

وی در ادامه با اشاره به پذیرش متقاضیان برای سال تحصیلی جدید، گفت: اتفاق خوبی که امسال در پذیرش دانشجویان داشتیم، بالا رفتن ضریب ریزش دانشگاه از 2/1 به 2 با همکاری و تایید سازمان سنجش آموزش کشور بود به این معنی که امسال دوبرابر ظرفیت ، دانشجو به ما معرفی خواهد شد.

داوری افزود: ظرفیت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد 262 نفر برای 14 دانشکده اعلام شده بود که با توجه به افزایش ضریب ریزش، این تعداد به 435 نفر رسید .  در مقطع کارشناسی نیز نتایج آزمون سراسری هنوز اعلام نشده اما پیشبینی ما این است که در این مقطع نیز بتوانیم تعداد بیشتری نسبت به ظرفیت اعلامی دانشجو جذب کنیم. همچنین در این مقطع، در دانشکده هایی که قبلاً ظرفیت پذیرش دانشجوی پسر نداشتیم، با گفت و گو و تعاملاتی که با وزارت علوم انجام دادیم، امسال در تمامی دانشکده ها علاوه بر پذیرش دانشجویان دختر، دانشجویان پسر نیز می توانند جهت تحصیل در تمامی دانشکده ها اقدام نمایند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم افزود: همچنین امسال مجوز پذیرش 160 نفر از متقاضیان از میان طلاب گرامی را از دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم دریافت کردیم. امسال پذیرش طلاب در مقطع کارشناسی ارشد در دوازده دانشکده خواهیم داشت که این عزیزان نیز پس از برگزاری آزمون اختصاصی و قبولی در آن می توانند جهت ثبت نام و تحصیل اقدام نمایند.

وی در ادامه با اشاره به زیرساخت های آموزشی در دانشگاه، اظهار کرد: خوشبختانه فضای آموزشی در دانشکده های علوم قرآنی به گونه ای طراحی شده که ظرفیت پذیرش دانشجو در این دانشگاه چه از لحاظ فضای آموزشی همچون کلاس ها ، اتاق سایت، کتابخانه ها و ... و چه از لحاظ امکانات رفاهی مثل خوابگاه، تغذیه و ... بسیار بالابوده و از لحاظ امکانات رفاهی و آموزشی آمادگی داریم وازین بابت مشکلی نداریم.

داوری در خصوص تعداد و نحوه عملکرد اساتید در این دانشگاه اظهار کرد: در مجموع دانشکده ها در حال حاضر 80 عضو هیأت علمی مشغول انجام فعالیت های علمی، آموزشی و پژوهشی هستند که از این تعداد، 15 استاد در مرتبه دانشیاری هستند.

وی افزود:  همچنین علاوه بر این، در حال حاضر با بیش از 450 نفر از اساتید و پژوهشگران حوزه علوم و معارف قرآن کریم نیز به عنوان استادان مدعو در حال همکاری هستیم. برای انتخاب استادان مدعو نیز گروه های آموزشی در دانشکده ها با رصد کامل افراد با سابقه در این حوزه و پس از بررسی سوابق و فعالیت های علمی و پژوهشی و همچنین سوابق تحصیلی و ... این افراد؛ اسامی و رزومه نفرات مورد تایید خود را به معاونت آموزشی در سازمان مرکزی ارسال کرده و پس از انجام مراحل نهایی ، استادان مدعو جهت تدریس به دانشکده ها معرفی می گردند.

داوری همچنین از رصد و نظارت کلیه استادان در طول ترم تحصیلی خبر داد و بیان کرد: نظارت بر کار استادان تا پایان ترم از سوی گروه های آموزشی در دانشکده ها انجام می گردد و عملکرد استادان همواره طی مراحل مختلفی همچون ارزیابی مدیران گروه و مسئولان دانشکده، ارزیابی دانشجویان، ارزیابی دیگر استادان و ... بررسی میگردد و ادامه همکاری با این عزیزان منوط به تایید در تمامی این ارزیابی ها است.

وی همچنین گفت: برخی از اساتید نیز به جهت استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان دانشگاه، پس از انجام مراحل مختلف نظارت و ارزیابی و همچنین دوره های مخصوص،از میان فارغ التحصیلان مقطع دکتری دانشگاه انتخاب می گردند.

مهدی داوری ادامه داد: در زمینه استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان ، باید گفت ما همواره با ارتباط از کانال های تخصصی و علمی، فارغ التحصیلانی که پس از پایان تحصیلات مشغول فعالیت های علمی و پژوهشی هستند را رصد کرده و پس از انجام ارزیابی ها و مذاکرات نهایی با آنان در زمینه های مختلف همکاری می کنیم . در حال حاضر تعداد زیادی از اساتید هیأت علمی، روسای دانشکده ها، اساتید مدعو و همچنین کارکنان این دانشگاه از فارغ التحصیلان دوره های قبل دانشگاه می باشند.

وی گفت: عزیزان فارغ التحصیلی که شرایط تدریس در دانشکده های علوم قرآنی را داشته باشند، می توانند به مدیران آموزشی در دانشکده ها مراجعه کرده و روزومه فعالیت های خود را جهت انجام مراحل مصاحبه و ارزیابی به دانشکده تحویل دهند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در ادامه با اشاره به مقاطع و رشته های تحصیلی در این مجموعه، اظهار کرد: امسال پس از پیگیری های انجام شده توانستیم پس از وقفه چندساله، مقطع دکتری را با ظرفیت حدودی 10 نفر برای دانشکده علوم قرآنی قم دریافت کنیم و در حال پیگیری هستیم که بتوانیم علاوه بر قم در شهرهای تهران و مشهد نیز مقطع دکتری را فعال نماییم که البته تحقق این امر منوط به ارتقاء رتبه برخی از استادان به مرحله استادتمامی می باشد.

وی افزود: درخصوص افزایش عناوین رشته ها نیز به جدیت پیگیر این موضوع هستیم و مصوبه هیأت امنا برای افزایش رشته را نیز دریافت کرده ایم. در حال حاضر پیگیر تایید رشته های : معارف اسلامی و علوم تربیتی برای دانشکده های مشهد و قم، معارف اسلامی و مدیریت برای دانشکده اصفهان، معارف اسلامی و روانشناسی برای دانشکده تهران و معارف اسلامی و حقوق برای دانشکده کرمانشاه هستیم.

داوری با تأکید بر کیفی سازی آموزش در دانشگاه، اظهار کرد: کیفی سازی شعار اصلی ماست و به شدت نسبت به آن تأکید داریم. در جلسات با مدیران گروه و معاونان آموزشی و روسای دانشکده ها، همواره بر این موضوع تأکید داریم که همه بخش های دانشگاه از مسئولان تا استادان و دانشجویان باید در زمینه ارتقاء سطح آموزشی و علمی دانشگاه تلاش کنند. بخشی از تحقق این امر، مربوط به انتخاب اساتید، نظارت و ارزیابی، آماده سازی محیط مناسب تحصیلی و امکانات رفاهی و آموزشی است اما بخش عمده آن مربوط به همان تلاش و کوشش استادان و دانشجویان در جهت ارتقا سطح کیفی آموزشی و بهبود فرایند یادگیری است

وی بر کاربردی سازی آموزش ها تأکید کرد و گفت: برای کیفیت آموزشی همه باید دست به دست هم بدهند و در حین فرایند آموزش، اتفاق مبارک کاربردی سازی رخ دهد. به این صورت که دانشجویان باید این آموزش ها را طوری فرا بگیرند که در آینده بتوانند از آموزه های خود استفاده کرده و آن را به دیگران منتقل کرد.

دکتر داوری نگاه و اقبال جامعه به رشته های قرآنی را نگاهی مثبت و رو به افزایش عنوان کرد و گفت: با بررسی میزان و درصد پذیرش دانشجویان ما و مقایسه آن با دیگر دانشگاه های کشور به راحتی می توان فهمید که اقبال جوانان و خانواده ها جهت فراگیری علوم قرآنی در جامعه رو به افزایش است. متاسفانه در چند سال اخیر در خصوص اشتغال فارغ التحصیلان رشته های معارفی و قرآنی همواره مباحث منفی مطرح می شد که علاقه مندان تحصیل و فعالیت در این حوزه را نگران میکرد، اما با آخرین آمار درصد اشتغالی که از سوی وزارت علوم منتشر شد، مشخص شد تقاضای همکاری و فضای کار برای فارغ التحصیلان و فعالان قرآنی در کشور از بسیاری از فارغ التحصیلان سایر رشته ها بیشتر است. دانشگاه ما در آخرین آمار منتشر شده رتبه پنجم در مقطع کارشناسی ارشد و رتبه دوازدهم در مقطع کارشناسی  را در درصد اشتغال فارغ التحصیلان از میان دانشگاه های کشور کسب کرد.

وی با اشاره به رتبه ها و افتخارآفرینی دانشجویان این دانشگاه در المپیادها، جشنواره ها و همایش های مختلف گفت: دانشجویان ما همواره از متخصصان و نخبه های علوم قرآنی در کشور هستند، به طوری که ما هرسال در المپیاد علمی قرآنی کشور جزء برترین های رشته الهیات و معارف اسلامی هستیم. امسال نیز در بیست و هشتمین دوره این المپیاد، 7 نفر از نمایندگان دانشگاه در میان 15 رتبه برتر گروه الهیات و معارف اسلامی قرار گرفتند و رتبه اول و مدال طلای این رشته و همچنین رتبه سوم و مدال برنز را نیز از دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم کسب نمودند. رتبه های علمی دانشجویان و اساتید در همایش ها و جشنواره های مختلف پژوهشی و فرهنگی و قرآنی نیز همواره موجب افتخار این مجموعه بزرگ قرآنی است.

وی در پایان درخصوص برگزاری کلاس های غیرحضوری و آنلاین گفت: تمامی مقدمات برگزاری کلاس های غیرحضوری در دانشگاه فراهم شده است به طوری که در ایام بیماری کرونا ، کلیه کلاس ها با دستور وزارت علوم، به صورت غیرحضوری برگزار شد، اما برای تأسیس و راه اندازی دانشکده مجازی پیگیر دریافت مجوز از وزات علوم هستیم ودر صورت تایید وزارت قطعا دانشکده مجازی دانشگاه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

  • گروه خبری : گروه های محتوا
  • کد خبر : 335
کلمات کلیدی
مدیر سایت ایحا
خبرنگار

مدیر سایت ایحا

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید