• 1402/09/14 - 13:56
  • - تعداد بازدید: 259
  • - تعداد بازدیدکننده: 253
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

برگزاری نشست علمی با موضوع«جایگاه تفکر در آموزه‌های قرآنی و آموزش های قرآنی» در تهران

نشست علمی«جایگاه تفکر در آموزه‌های قرآنی و آموزش های قرآنی» در دانشکده علوم قرآنی تهران برگزار شد.

به گزارش ایحا از تهران، نشست علمی با موضوع«جایگاه تفکر در آموزه‌های قرآنی و آموزش های قرآنی» با ارائه دکتر رضا امانی دانشیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در دانشکده علوم قرآنی تهران برگزار شد.

امانی در ابتدای این کارگاه به نقشه راه رستگاری که نقطه ی شروع آن با تفکر است و پایان آن به عنوان نتیجه طبیعی این مسیر، رستگاری و سعادت است اشاره کرد و افزود: دریافت، تفکر(تعقل، تفقه و تدبّر)، علم(معرفت و حکمت) ، تذکر، ایمان(باور قلبی) ، هدایت و عمل صالح، عناوین و مراحل نقشه راه رستگاری هستند.

وی بیان کرد: این نقشه راه به صورت آموزه های قرآنی در دسترس وجود دارد و این نقشه برای کسی است که به حقانیت قرآن کریم ایمان داشته و مسیر خود را در آن جستجو می نماید. بنابراین از لوای موارد یک تا شش به عنوان امور درونی می تواند از آموزه های قرآنی کریم بهره برد و در نهایت نمود این موارد در مورد هفتم یعنی عمل صالح باعث رستگاری و سعادت انسان می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه مطرح کرد: موضوع تفکر، یک موضوع جدی و عمیق در آیه 179 سوره مبارکه اعراف است که اکثریت انسان ها از آن غافل هستند و در نتیجه از جرگه ی آن خارج هستند این موضوع در آیه 63 سوره مبارکه عنکبوت اشاره شده است. آن چنان که نبودن در وادی و ساحت تفکر و تعقل انسان را شایسته جهنمی بودن می سازد و این جهنمی بودن همان عدم رستگاری است که حتی در زندگی دنیوی نیز نمود دارد.

وی افزود: تفکر نقطه ی آغاز حقیقی سعادت است و این مهم، در روایات نظیر روایتی که از پیامبراکرم(ص) رسیده است که فرمودند: تفکّر ساعة خیرٌ من عبادة سبعین سنة و بسیاری از آیات قرآن نظیر، 219/بقره، 21/حشر، 176/اعراف، 24/یونس، 65و 98 سوره انعام و ... .

در ادامه کارگاه دکتر امانی به نقش قلب به عنوان ابزار تفکر اشاره نمود و بیان کرد: این بدان معنی است یعنی مسیر و ابزار تفکر در مسیر قلب امکان پذیر می شود. و در آیات قرآن نیز به جایگاه قلب به عنوان مسیر تفکر: 179/اعراف، 3/منافقون، 46/حج و 24/محمد، قلب، جایگاه ایمان: 41/مائده، 4/فتح. قلب، جایگاه هدایت:11/تغابن، قلب، جایگاه وحی و الهیات الهی:92و 194/شعرا، 97/بقره و ... اشاره شده است.

وی افزود: آموزه های قرآنی سکان خود را در دست قلب می دهد اما آموزش های قرآنی سکان خود را در دست ذهن و مغز قرار می دهد. و از اینجا اهمیت قلب بخصوص قلب سلیم به عنوان سرمایه ایمان مشخص می شود88و98/شعرا و 83و84/صافات و ... . قلب عرش و حرم امن الهی است و این علم دادنی است. در روایتی از امام صادق(ع): ألْعلْم نورٌ یقْذفه اللّه فی قلْب منْ یشآء به قلب، به عنوان جایگاه نور الهی اشاره شده است.

امانی اظهار کرد: در آموزه های قرآنی دنبال کسب علم هستیم؛ اما آموزه های قرآنی، علم دادنی است یعنی این علم را خداوند می دهد و فقط در مسیر درست حاصل می شود. پیامبراکرم(ص) فرموده است: قلب المومن عرش الرحمن یعنی فرمان قلب در دست خداست. از اینرو توجه به این نکته ضروری است که نسبت بین آموزه های قرآنی و آموزش های قرآنی تباین است و لوازم هریک به صورت جداگانه مهیا می شود.

دانشیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در پایان تصریح کرد: لوازم تفکر از مسیر تقوا(کنترل ذهن یا نفس)، صلاه(مثبت اندیشی) و تزکیه(پاکسازی ذهن) فراهم می شود و از سوی دیگر موانع تفکر، بیماری های قلبی 10و283/بقره و 35/غافر است که جایگاه آنها نیز در قلب است مانند: فی قلوبهم مرض، فی قلوبهم زیغ، اثم قلبه و ... بنابراین باید با تلاش آگاهانه در مسیر تفکر قرار گرفت و با همان روش و متد قرآن تفکر، هدایت، ایمان، تدبر و ... نماییم تا به رستگاری و سعادت راه یابیم.

 

 

 

 

  • گروه خبری : گروه های محتوا
  • کد خبر : 544
کلمات کلیدی
مدیر سایت تهران
خبرنگار

مدیر سایت تهران