• 1404/07/08 - 10:37
  • - تعداد بازدید: 23
  • - تعداد بازدیدکننده: 22
  • زمان مطالعه : 11 دقیقه
معاون فرهنگی و دانشجویی تصریح کرد:

اعتماد و میدان دادن به دانشجو، رمز موفقیت فرهنگی دانشگاه است

دکتر حمید کمانکش، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: اگر حمایت و تأمین اعتبار به شکل شایسته صورت گیرد، دانشجویان بهترین مجریان حرکت‌های فرهنگی خواهند بود؛ اساس کار فرهنگی و دانشجویی، دغدغه‌مندی و حضور فعال خود دانشجویان است.

به گزارش ایحا، 

دکتر کمانکش در خصوص اقدامات شاخص معاونت فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه در سال جاری و سال گذشته، گفت: قریب به هفت نوع برنامه را برای معاونت فرهنگی در نظر گرفتیم؛ برنامه‌هایی کاملاً هدفمند که با نگاه تربیت دانشجویی در تراز ارزش‌های معرفتی و اعتقادی طراحی شده است.

 

وی با معرفی جزئیات و سرفصل های‌ این برنامه‌ها، افزود: این برنامه‌ها شامل حوزه‌های اخلاقی، مباحث مربوط به احکام، برنامه‌های بصیرت‌افزایی، تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، توانمندسازی مهارتی و علمی، و همچنین اردوهای تفریحی ـ معنوی با هدف ایجاد بهجت و نشاط در میان دانشجویان گرامی دانشگاه است. این هفت سرفصل در قالب مکاتبات رسمی به دانشکده‌ها ابلاغ گردید و همه تلاش ما بر آن استوار بود که بستر لازم برای اجرای آنها فراهم شود.

 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ضمن بیان شاخص‌ترین فعالیت‌های سال گذشته، عنوان کرد: از شاخص‌ترین فعالیت‌های سال گذشته می‌توان به برگزاری برنامه‌های مناسبتی اشاره کرد که با همت دانشکده‌ها در مناسبت‌های مختلف به‌خوبی اجرا گردید. طرح «فائزون» که در حقیقت یک طرح کتابخانه‌ای با هدف ارتقای سطح معرفتی و بصیرتی دانشجویان است، شکل گرفت و تاکنون نیز با برگزاری مسابقات و دوره‌های گوناگون ادامه دارد.

 

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات برجسته، برگزاری اردوهای زیارتی مشهد مقدس و کربلای معلی بود که به لطف خدا استمرار خواهد یافت. توانمندسازی تشکل‌ها نیز در دستور کار قرار گرفت تا پشتیبانی مستقیم از فعالیت‌های دانشجویی صورت گیرد؛ برای سال جدید این موضوع به‌طور ویژه پیگیری خواهد شد. ساماندهی نشریات و اجرای برنامه‌های مهارتی نیز از جمله اقداماتی بود که در سال گذشته مورد توجه ویژه قرار گرفت.

 

دکتر کمانکش در خصوص برنامه‌های پیش‌روی معاونت در سال تحصیلی جدید گفت: زمینه‌سازی فعالیت‌های فرهنگی و ابلاغ سیاست‌ها طی سال گذشته انجام پذیرفت. مهم‌ترین وظیفه ما در سال جدید، استمرار و تعمیق همین طرح‌هاست؛ از جمله ادامه طرح فایزون، اردوهای زیارتی و نیز ارتقای محتوای نشریات دانشجویی.

 

وی پشتیبانی مستقیم از تشکل‌ها و گروه‌های دانشجویی را از مهم‌ترین اقداماتی سال تحصیلی جاری خواند و اظهار کرد: اعتقاد ما بر این است که دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم از ظرفیت‌های انسانی بسیار ارزشمندی برخوردار است؛ چه در میان دانشجویان که رکن اصلی فعالیت‌های فرهنگی محسوب می‌شوند و چه در میان استادان توانمندی که با علاقه‌مندی خاص، به این حوزه توجه دارند. بر همین اساس، مهم‌ترین اقدام در ترم جاری، فعال‌سازی تشکل‌ها و سپردن امور به خود دانشجویان است؛ چرا که اگر حمایت و تأمین اعتبار به شکل شایسته صورت گیرد، دانشجویان بهترین مجریان این حرکت فرهنگی خواهند بود.

 

معاون فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه تصریح کرد: اگر پشتیبانی درست انجام گیرد، دیگر نگرانی چندانی وجود نخواهد داشت؛ تنها نیازمند انسجام‌بخشی و میدان دادن توسط دانشکده‌ها و سازمان مرکزی هستیم. امیدواریم در این مسیر موفق شویم و در ترم جدید شاهد به ثمر نشستن تلاش‌ها باشیم.

 

وی موفقیت و دستاوردهای این معاونت را مرهون همت دانشجویان، اساتید و کارکنان در دانشکده‌ها و سازمان مرکزی دانشگاه دانست و بیان کرد: حضور فعال تشکل‌های دانشجویی، کثرت و کیفیت نشریات، برگزاری پربار برنامه‌های مناسبتی و انسجام فرهنگی حاکم بر دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم همگی از نشانه‌های برجسته این موفقیت‌اند.

 

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ضمن بیان دستاوردهایی که این دانشگاه در سال گذشته کسب کرده است، گفت: سال گذشته، دانشگاه در جشنواره‌های مختلف از جمله «حرکت»، «رویش» و «جریان» حضور پررنگ داشت و حتی رتبه‌هایی در سطح وزارت کسب کرد. همچنین اجرای موفق طرح فایزون که توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز به خود جلب کرد، برگزاری اردوهای مشهد و کربلا از افتخارات سال گذشته به شمار می‌آید. ما تلاش خواهیم کرد در سال جدید نیز این مسیر را ادامه دهیم و بر کامیابی‌های آن بیفزاییم. بی‌تردید بهره‌گیری از تجربیات گذشته چراغ راه آینده خواهد بود.

 

بهره‌گیری از تجربیات گذشته، چراغ راه آینده خواهد بود

 

وی بیان کرد: در معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، سال‌های قابل توجهی سپری شده است؛ سال‌هایی که مسئولین گوناگونی در آن ایفای نقش کرده و تجربه‌های ارزشمندی اندوخته‌اند. در مقطع کوتاهی که توفیق خدمت در کنار بزرگواران نصیب ما شد، نقشه راهی عمیق در حوزه فعالیت‌های فرهنگی پایه‌گذاری گردید. همان نقشه راه همچنان مبنای حرکت ماست و از آن بهره می‌گیریم.

 

وی افزود: در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، تمامی فعالیت‌های فرهنگی ممکن در دانشکده‌ها احصا و به صورت کامل ابلاغ شد. مجموعه‌ای جامع از برنامه‌ها در نظر گرفته شد تا شخصیت «جامع‌الابعاد» در دانشجویان پرورش یابد؛ دانشجویانی که هم از نظر علمی، هم از منظر معرفتی و بصیرتی، هم از جهت اخلاقی، انگیزشی و پایبندی به ارزش‌های انقلاب اسلامی و هم از حیث توانمندی‌های فردی، در تراز شایسته‌ای قرار گیرند. همکاران ما این نقشه جامع را پیگیری کردند و تلاش ما نیز بر این است که این نگاه کلان و جامع را با قدرتی مضاعف ادامه دهیم.

 

دکتر کمانکش با تبیین هدف معاونت فرهنگی و دانشجویی و چگونگی رسیدن به این هدف ابراز کرد: سعی داریم با برگزاری برنامه‌های متنوع و پوشش خلأهای آموزشی موجود، دانشجویی تربیت کنیم که در همه ابعاد برجسته باشد. البته باید تأکید کنم که مهم‌ترین نقطه قوت دانشگاه، دانشجویان توانمند و علاقه‌مند آن هستند. با وجود همه ظرفیت‌های بالای انسانی و همراهی کامل اساتید و مسئولان، تنها مشکل اصلی ما کمبود منابع مالی است. بدیهی است هر اندازه این پشتیبانی‌ها کامل‌تر شود، موفقیت‌های بیشتری نیز حاصل خواهد شد.

 

وی از پشتیبانی رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم از برنامه‌های فرهنگی خبر داد و گفت: ریاست محترم دانشگاه و دیگر مسئولان به‌طور ویژه بر تقویت این بخش نظر دارند و در ترم جاری شاهد قوت و رنگ بیشتری در فعالیت‌های فرهنگی خواهیم بود. دانشجویان ما در بخش‌های فرهنگی با دغدغه و انگیزه کامل حضور دارند و این خود بزرگ‌ترین پشتوانه است. مطالبه اصلی بسیاری از دانشجویان، افزایش اردوهای زیارتی به‌ویژه سفر به کربلای معلی است که در دستور کار جدی ما قرار دارد. ریاست دانشگاه نیز بر این موضوع اهتمام ویژه دارند تا هر دانشجو در طول دوران تحصیل خود دست‌کم یک بار از برکات سفر زیارتی مشهد یا کربلا بهره‌مند شود.

 

دکتر کمانکش با اشاره به دغدغه دانشجویان در حوزه رفاهی دانشگاه اظهار کرد: در حوزه رفاهی نیز دغدغه‌های اصلی دانشجویان بر دو محور تغذیه و خوابگاه متمرکز است. در بخش تغذیه تلاش شده است تا با وجود محدودیت‌های مالی، رضایت نسبی دانشجویان فراهم گردد. در زمینه خوابگاه‌ها نیز اهتمام ویژه‌ای صورت گرفته است تا امکانات ضروری در اختیار دانشجویان قرار گیرد. در تابستان گذشته اعتبارات قابل توجهی به دانشکده‌ها تزریق شد و بخشی از نیازهای اساسی از جمله در حوزه تأسیسات و تجهیز خوابگاه‌ها تأمین گردید. با ادامه تلاش‌های ریاست محترم دانشگاه و معاونت توسعه، امیدواریم شرایط خوابگاهی متناسب‌تر با شأن دانشجویان گرامی فراهم شود.

 

همبستگی، سرمایه‌ای گران‌بها برای دانشگاه است

 

وی همچنین در ادامه، با تبیین نقش معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه عنوان کرد: نقش این معاونت در تقویت روحیه، ایجاد نشاط و همبستگی میان دانشجویان بسیار تعیین‌کننده است. وظیفه ما آن است که با برگزاری برنامه‌های متنوع، فضای دانشگاه را با نشاط و انرژی همراه سازیم. وقتی دانشجویان در کنار یکدیگر و با مشارکت جمعی به فعالیت فرهنگی بپردازند، به‌طور طبیعی روحیه همبستگی تقویت می‌شود.

 

دکتر کمانکش ایجاد تنوع بین برنامه‌ها را لازم دانست و گفت: همواره از دانشکده‌ها و مسئولان محترم درخواست داشته‌ایم که در برنامه‌ها تنوع ایجاد کنند؛ به‌گونه‌ای که در کنار برنامه‌های معرفتی، اخلاقی و کارگاهی، برنامه‌های شادی‌آفرین و نشاط‌بخش نیز جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. برنامه‌های مناسبتی، جشن‌های ولادت، و فعالیت‌های شاد در خوابگاه‌ها می‌تواند نشاط دانشجویان و پویایی فضای دانشگاه را تضمین کند. بی‌تردید این نشاط و همبستگی، سرمایه‌ای گران‌بها برای دانشگاه خواهد بود.

 

وی بیان کرد: ما باید همه تلاش خود را معطوف آن کنیم که برنامه‌های فرهنگی متناسب با سلایق متنوع دانشجویان طراحی شود؛ به‌گونه‌ای که هر دانشجو با هر سلیقه‌ای جایگاه خویش را در فعالیت‌ها بیابد و در یکی از نقش‌های مجری، شرکت‌کننده یا حتی مخاطب فعال حضور داشته باشد. این مشارکت همگانی سبب خواهد شد تعلق خاطر دانشجویان به دانشگاه افزون گردد و همبستگی‌ای پدید آید که می‌تواند موتور محرک برنامه‌های فرهنگی باشد.

 

اعتماد و میدان دادن به دانشجو، زمینه‌ساز پیشرفت اوست

 

دکتر کمانکش با ارائه دو نکته اساسی که در اولویت کار معاونت فرهنگی و دانشجویی اهمیت دارد، عنوان کرد: نخست، ضرورت ایجاد تنوع در برنامه‌هاست. متأسفانه برخی دانشکده‌های ما تک‌بعدی عمل می‌کنند و صرفاً بر یک نوع برنامه متمرکز می‌شوند. حال آن‌که بر اساس جمع‌بندی‌های صورت‌گرفته، ما به هفت گونه برنامه در دانشکده‌ها نیاز داریم؛ برنامه‌های معرفتی و اعتقادی، برنامه‌های اخلاقی، برنامه‌های مربوط به احکام، برنامه‌های بصیرت‌افزایی و سیاسی، برنامه‌های تعمیق ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، برنامه‌های توانمندسازی مهارتی و علمی و برنامه‌های تفریحی و نشاط‌آفرین.

 

وی افزود: دوم، پشتیبانی مستقیم از تشکل‌ها و گروه‌های دانشجویی است. باید برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای باشد که منابع و حمایت‌ها تا حد ممکن به‌طور مستقیم به دست دانشجویان برسد. بدین ترتیب، آنان خود با ابتکار و خلاقیت، حتی با حداقل بودجه، برنامه‌ها را به بهترین وجه اجرا خواهند کرد. بر همین اساس، مهم‌ترین سیاست ما تنوع‌بخشی به برنامه‌ها و میدان دادن به دانشجویان است؛ مسئولان فرهنگی دانشگاه و دانشکده‌ها تنها وظیفه زمینه‌سازی، ریل‌گذاری و نظارت را بر عهده دارند و اصل کار باید به دست دانشجویان سپرده شود. شرط اصلی موفقیت نیز همین دو عنصر است؛ اعتماد و میدان دادن.

 

دکتر کمانکش همچنین ضمن در نظر گرفتن ارتقای کیفیت زندگی دانشجویی بیان کرد: در این باب، باید دو مقطع را در نظر گرفت؛ دوران تحصیل در دانشگاه و دوران پس از فراغت از تحصیل. برای بهبود زندگی در دوران دانشجویی، در حوزه‌های فرهنگی، رفاهی، تغذیه و خوابگاه‌ها برنامه‌های مشخصی در دست اقدام است. افزایش سطح خدمات خوابگاهی، بهبود کیفیت تغذیه و پر کردن اوقات فراغت با برنامه‌های فرهنگی مناسب، همگی در این مسیر مؤثر خواهند بود.

 

وی ادامه داد: اما نگاه ما فراتر از این است و آینده دانشجویان را نیز در بر می‌گیرد. از همین رو همواره به دانشکده‌ها تأکید کرده‌ایم که برنامه‌های مهارتی را با توجه به علایق دانشجویان در نظر بگیرند. بهره‌گیری از ظرفیت‌های سازمان اوقاف، مراکز مهارت‌آفرین، فنی و حرفه‌ای و سایر مجموعه‌های شهرستانی می‌تواند در این زمینه بسیار راهگشا باشد. هر دانشجو باید در کنار تحصیل، یک یا دو مهارت بیاموزد که در زندگی آینده‌اش به کار آید.

 

 

اساس کار فرهنگی و دانشجویی دغدغه‌مندی است

 

 

دکتر کمانکش در پایان در خصوص انتظاری که معاونت فرهنگی و دانشجویی از دانشجویان دارد، گفت: الحمدلله سطح دغدغه‌های فرهنگی در میان دانشجویان ما بسیار قابل توجه است و ظرفیت‌های خوبی در این زمینه وجود دارد. ما انتظار داریم دانشجویان به فعالیت‌های فرهنگی بها دهند و مشارکت فعال در برنامه‌ها داشته باشند. هر یک از دانشجویان، متناسب با توانمندی‌های خود، می‌توانند در یکی از عرصه‌های هفت‌گانه فرهنگی نقش‌آفرین باشند. به‌ویژه حضور در تشکل‌ها و گروه‌های دانشجویی و سازماندهی‌هایی که صورت می‌گیرد، بسیار حائز اهمیت است.

 

وی افزود: هر گاه سازماندهی مطلوب شکل بگیرد، حتی با حداقل‌های پشتیبانی نیز می‌توان بیشترین بهره‌برداری را داشت. در کار فرهنگی، حمایت مالی و تجهیزاتی ضرورت دارد اما اصل و اساس نیست؛ اصل، حضور دانشجویان دغدغه‌مند و توانمند است. تجربه نشان داده هر جا افراد اهل فکر و اندیشه حضور داشته‌اند، از کمترین امکانات، بهترین نتایج حاصل شده است.

  • گروه خبری : گروه های محتوا
  • کد خبر : 2776
کلمات کلیدی
مدیر سایت ایحا
خبرنگار

مدیر سایت ایحا

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید