در دانشکده علوم قرآنی تهران
دفاع از پایان نامه«نقش معلمان در افزایش عزت نفس دانش آموزان براساس آیات قرآن و روایات معصومین»
جلسه دفاع پایان نامه دانشجو فاطمه شیری مقطع کارشناسی ارشد رشته تحصیلی علوم قرآنی گرایش با عنوان «نقش معلمان در افزایش عزت نفس دانش آموزان بر اساس آیات قرآن و روایات معصومین» در دانشکده علوم قرآنی تهران برگزار شد. این پایان نامه که با راهنمایی دکتر رضا امانی و داوری دکتر علی غضنفری انجام شد، با نمره ۱۹ و درجه عالی مورد پذیرش قرار گرفت.
درچکیده این پژوهش آمده است:
عزتنفس بهعنوان یکی از بنیادیترین مؤلفههای روانشناختی و تربیتی، نقش محوری در سلامت روان، موفقیت تحصیلی و شکلگیری هویت پایدار دانشآموزان دارد. آموزههای قرآنی و روایات معصومین ،کرامت ذاتی انسان، ایمان، توکل، خودشناسی و الگوگیری از شخصیتهای عزتمدار را بهعنوان ارکان تقویت عزتنفس معرفی میکنند. پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی–تحلیلی و مبتنی بر منابع کتابخانهای، به بررسی نقش معلمان در پرورش عزتنفس دانشآموزان بر اساس این آموزههای دینی پرداخته است. یافتهها نشان میدهد که معلمان میتوانند از طریق دو مسیر اساسی در این حوزه اثرگذار باشند: نخست، نقش تبیینی و تربیتی که شامل تفسیر جایگاه انسان در نگاه دینی، معرفی آثار عزتنفس و الگودهی از شخصیتهای قرآنی و تاریخی است؛ دوم، نقش الگویی و رفتاری که در قالب تعامل محترمانه، پرهیز از مقایسه و قضاوتهای تخریبی، استفاده از زبان سازنده، ایجاد فرصت مشارکت و تجربه موفقیت، و تقویت معنویت در فضای آموزشی نمود پیدا میکند. همچنین نتایج تحلیلها نشان داد که چالشهایی همچون فقدان آموزشهای روانشناختی و تربیتی برای معلمان، فرسودگی شغلی، نگرشهای منفی، ضعف مهارتهای ارتباطی، تأکید افراطی بر نمرهگرایی، تجارب منفی دوران کودکی دانشآموزان، مقایسههای خانوادگی و ساختار ناکارآمد نظام آموزشی، موانعی جدی در این مسیر بهشمار میروند. بر این اساس، برای ارتقای عزتنفس دانشآموزان باید همزمان در چهار سطح معلم، دانشآموز، خانواده و نظام آموزشی اصلاحات اساسی انجام گیرد. نتیجه پژوهش بیانگر آن است که معلمان، با بهرهگیری از آموزههای قرآنی و سیره معصومین، نهتنها انتقالدهنده دانش، بلکه معمار شخصیت و پرورشدهنده نسلی عزتمدار، مسئولیتپذیر و خداشناس خواهند بود.از مهم ترین فصول این پایان نامه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
فصل اول: کلیات و مفاهیم
فصل دوم: نقش تبیینی و تربیتی معلمان در افزایش عزت نفس دانش آموزان
فصل سوم: موانع و چالش های پیش روی معلمان در افزایش عزت نفس دانش آموزان
نظر دهید