• 1403/08/28 - 09:25
  • - تعداد بازدید: 15
  • - تعداد بازدیدکننده: 15
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
فارغ التحصیل دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم:

دانشجویان علوم قرآنی ضمن فراگیری بطن قرآن، از قرائت آن غافل نشوند

قاسم آبادی گفت: این مسئله مهمی است که علاوه بر یادگیری ابزار فهم قرآن، از ظاهر آن غفلت نکنیم.

علی قاسم آبادی، معاون نظارت شورای عالی قرآن و فارغ التحصیل مقطع دکتری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، ضمن معرفی خود و فعالیت های خویش گفت: بنده فارغ‌التحصیل در مقطع دکتری تفسیر تطبیقی از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده علوم قرآنی قم هستم. دوران خیلی خوبی را به اتفاق دوستانم که آن‌ها هم بهره‌‌ای از تلاوت قرآن داشتند، گذراندم.

وی ادامه داد: بنده بواسطه اینکه مدرک ممتازی قرائت قرآن را از شورای انقلاب فرهنگی دریافت کردم، دوست داشتم آنقدری که با تلاوت و ظاهر قرآن در ارتباط هستم، باطن قرآن را نیز فرا بگیرم. به همین دلیل، تصمیم گرفتم تا در این رشته تحصیل کنم.

معاون نظارت شورای عالی قرآن بیان کرد: در کنار رشته های معارفی که این دانشگاه داراست، باتوجه به اینکه زیرمجموعه اوقاف و امور خیریه هست و اوقاف، متولی برگزاری بزرگترین مسابقات قرآن، تلاوت و حفظ در جهان اسلام است و همچنین بهترین مسابقات کشوری قرآن را هم برگزار می‌کند.  

وی افزود: اصولا نمایندگان یا قاریان برگزیده کشور در این مسابقه خودنمایی می‌کنند و کشف می‌شوند. داشتن یک رشته علوم و فنون تلاوت یا قرائت قرآن خالی از لطف نیست. در دانشگاه اصفهان، شاهد ارائه این علم در کارشناسی ارشد هستیم. اما جایگاه این علم و رشته در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم است.

قاسم آبادی اظهار کرد: در واقعیت، شاید یکی از مسائلی که وجود دارد این باشد که دانشجویان در رشته علوم قرآن و حدیث و همچنین رشته تفسیر، آنقدر با یادگیری علوم قرآن سر و کار دارند که از خواندن متن قرآن، می‌شود گفت غفلت می‌کنند. این مطلب مهمی است که دانشجوی علوم قرآن می‌بایست با خوب خواندن قرآن آشنا شود.

وی این مسئله را با بیان مثالی تصریح کرد: فردی به دانشگاه ام‌القری مکه رفته بود، درباره دانشجویان مقطع دکتری سوال کرد:《افرادی که در این‌جا مدرک دکتری قران را دریافت می‌کنند، چه شرایطی دارند؟》در پاسخ به سوال این فرد، گفتند:《هر کدام باید یک دوره ترتیل قرآن بخوانند و ترتیل آنها مورد تایید کمیته فنی قرار بگیرد تا مدرک را اخذ کنند.》

معاون نظارت شورای عالی قرآن ادامه داد: در صورتی که در دانشگاه‌های ما، به این صورت نیست و یک مسئله‌ای که بنظر بنده باید اجرا شود، همین است. راه‌حل اجرایی این موضوع، فراهم کردم طرح‌نامه‌ و یا بستر سازی برای آن است.آن ترتیل هایی که در دانشگاه ام القری دیده می‌شود، جنبه تبلیغی نیز دارد که اگر به سایت آن مراجعه کنید، مشاهده می‌کنید که به عنوان مثال ۵۰۰ ترتیل در آن وجود دارد که از آن دانشجویان است و اگر هم در سایت وجود نداشته باشد، در پرونده آنها بایگانی می‌شود. پس این مسئله بسیار مهم است که از خواندن قرآن غافل نشویم.

وی با بیان برخی جنبه های مثبت این امر گفت: البته ناگفته نماند که برگزاری جشنواره‌های قرآن و عترت در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و گرامیداشت هفته های منسوب به هفته قرآن، فرصت مغتنمی است تا جذابیت‌های قرآن کریم را نشان دهیم.

قاسم آبادی در خصوص اهمیت چگونگی بیان مسائل قرآنی ابراز کرد: علوم قرآنی تئوری که در کلاس‌ها تدریس می‌شود مهم است تا توجه شود مطتلب قرآن را با چه بیانی به مردم بگوییم. به مناسبت این هفته این مطالب نیز قابلیت نشر و دفاع دارد. مقام معظم رهبری می‌فرماید:《من مقدمه تلاوت می‌شدم.》یعنی مقام معظم رهبری می‌آمد، درباره یک آیه صحبت می‌کرد و بعد از ایشان یک قاری آن آبه را تلاوت می‌کرد سپس مردم از آیه لذت می‌بردن چرا که متوجه می‌شدند چه مسائلی در آن آیه بیان شده و قاری خوش خوانی نیز آه را تلاوت می‌کرد.

وی با توضیح درباره مسئولیت خود و شورای عالی قرآن افزود: بنده بواسطه بهره‌ای که از تلاوت قرآن داشتم، معاون تولید و نظارت شورای عالی قرآن کریم شدم. این شورا، شورایی است که به دستور مقام معظم رهبری برای هدایت، حمایت، سیاست گذاری و نظارت بر برنامه های نغمات دینی صدا و سیما شکل گرفت.

وی افزود: البته در کنار این، برخی ماموریت ها از طرف شورای عالی فرهنگی به شورای عالی قرآن واگذار شده است مثل اعطای گواهینامه‌های تلاوت و تدریس قرآن به علاقمندان. قاریان با مراجعه به ما، با توجه به رشته موردنظر خود مثلا قاری درجه ۳، در سایت ثبت نام می‌کنند و این قاری از مزایای کارشناسی برخوردار می‌شود. عمده فعالیت ما مربوط است به تبلیغ و نشر قرآن کریم در صدا وسیما. اکنون ۱۰۰ شبکه مختلف صدا و سیما تحت حمایت، هدایت و سیاست گذاری شورای عالی قرآن است که این شیکه ها برخی ملی، منطقه‌ای و استانی.

قاسم آبادی در پایان با بیان چیستی اعطای مدرک توسط شورای عالی قرآن گفت: اصولا الویت آموزشی در تمام ممالک اسلامی برای یادگیری مد قرآن، موضوع اقراء است بدین شکل، کسی که دوست دارد قرآن را خوب یخواند نزد شیخ قرائت می‌آید و از باء بسم الله تا سین سوره ناس که آخرین کلمه قرآن است، نزد شیخ تلاوت می‌کند. اصطلاحا شیخ را مقری و شخص قرائت کننده را قاری می‌گویند.

وی افزود: در طول این تلاوت، اشکالاتی که ممکن است باشد و مطالبی نیاز است یک قاری بداند را شیخ به او می‌گوید و این روش از صدر اسلام وجود داشته است مثل زمانی که جبرئیل بر پیامبر نازل می‌شود و می‌گوید:《اقْرأْ》. شیوه آموزش پیامبر نیز به همین گونه بود که صحابه نزد وی می‌آمدند، پیامبر برای آنها قرآن می‌خواند و یاد می‌گرفتند سپس، آنها قرآن می‌خواندند تا پیامبر تلاوتشان را تایید کند مثل حضرت علی(ع)، ابی بن کعب و ابن مسعود.

قاسم آبادی تصریح کرد: این اقراء تا حدود ۱۰۰ سال پیش در ایران نیز وجود داشته است و متوقف شده و اکنون نیز شورای عالی قرآن آن را احیا کرده و متولی اجرای آن شده است.

  • گروه خبری : گروه های محتوا
  • کد خبر : 1499
کلمات کلیدی
مدیر سایت ایحا
خبرنگار

مدیر سایت ایحا