• تاریخ انتشار : 1401/03/30 - 08:29
  • تعداد بازدید : 34
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
در دانشکده تهران صورت پذیرفت:

نقد و بررسی شبهه استلزام بداء با بدعت و کفر و چالش ظهور از دیدگاه مفسران معاصر با رویکرد علامه جوادی آملی

پایان نامه قرآنی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده علوم قرآنی تهران دفاع شد.

به گزارش ایحا از تهران، جلسه دفاع از پایان نامه قرآنی با موضوع: «نقد و بررسی شبهه استلزام بداء با بدعت و کفر و چالش ظهور از دیدگاه مفسران معاصر با رویکرد علامه جوادی آملی» با نگارش نیّره پاکزاد دانشجوی رشته تحصیلی تفسیر قرآن در مقطع کارشناسی ارشد و راهنمایی دکتر محمد فراهانی و داوری دکتر علی غضنفری در دانشکده علوم قرآنی تهران برگزار شد.

این پایان نامه با کسب درجه عالی در تهران پذیرفته شد.

در بخشی از این پایان نامه می خوانیم:

یکی از باور‌های اعتقادی شیعه، بداء و امکان وقوع آن است به این معنا که خداوند به واسطه بروز اعمالی از جانب انسان، تغییراتی را در برخی از امور که مخفی و پنهان از ایشان بوده، آشکار نماید. همین معنا سبب شده تا گروهی این اشکال را مطرح کنند که لازمه‌ی اسناد بداء به خداوند، باور به تغییر در علم الهی و اثبات جهل و نقص برای ذات خداوند و در نتیجه مستلزم بدعت و کفر در دین خواهد شد و از طرفی بروز بداء و تغییر در برخی از امور چون زمان ظهور منجی(عج) را به چالش بکشند. این پژوهش به شیوه‌ی کتابخانه‌ای و با رویکرد تحلیلی-توصیفی و با هدف نقد و پاسخ‌گویی به شبهه‌ی استلزام بداء با بدعت و کفر و چالش ظهور، ضمن تأمل در منابع تفسیری به بررسی دیدگاه برخی از مفسّران معاصر در چگونگی ارتباط بداء با علم الهی است. یافته‌های این پژوهش نشان داد: که علم الهی به سه نحو علم ذاتی، فعلی و علم در کتاب(لوح محفوظ و لوح محو واثبات) بروز پیدا می‌کند. علم ذاتی، لایتغیّر و در ام‌الکتاب ثبت است، علم فعلی را عقل، از مقایسه فعل خداوند با مخلوق امکانی انتزاع می‌کند و منظور از آن تحقق فعل در منظر الهی است و لوح محفوظ بر همه‌ی تغییرات همراه با علل و اسبابشان و امور حتمی بدون تغییر تعلّق می‌گیرد و جایگاه هر تغییر و تبدیلی(بداء) که در جهان مادّی بر پایه‌ی قوانین و سنت‌های الهی لایتغّیر‌ی که ناشی از اراده و علم الهی و بر پایه‌ی حکمت خداوند به وقوع می‌پیوندد، لوح محو و اثبات است. لذا شبهه‌ی بدعت و کفر که برگرفته از قیاس خداوند با انسان در مفهوم بداء و تعارض بداء با علم الهی است، رفع می‌شود. اصل ظهور بر مبنای اراده‌ی الهی و از وعده‌های قطعی خداوند است که هیچ‌گونه تخلّفی در آن صورت نمی‌گیرد ولی زمان ظهور با توجّه به اثربخشی دعا در محدوده‌ی لوح محو و اثبات و تغییر برخی از مقدّرات، وقوع بداء‌‌ امکان‌پذیرخواهدبود.

مهم ترین سرفصل های این پایان نامه عبارتند از: حقیقت علم الهی و ماهیت بداء و  رابطه علم الهی با بداء و نقد و رد شبهات می باشد.

 

  • گروه خبری : کل اخبار
  • کد خبر : 6761
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید