• تاریخ انتشار : 1401/04/15 - 10:56
  • تعداد بازدید : 69
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

چهارمین شماره مجله «تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث» منتشر شد

چهارمین شماره مجله «تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث» از سوی دانشکده علوم قرآنی شاهرود منتشر شد.

به گزارش ایحا از شاهرود، شماره چهارم از مجله «تحقیقات کاربردی در حوزه قرآن و حدیث» که حاوی شش مقاله می باشد، از سوی دانشکده علوم قرآنی شاهرود منتشر شد.

در شماره چهارم، مقالات با عناوین «آسیب‌شناسی روش‌های تبلیغ دینی با محوریت مخاطب‌شناسی از نگاه روایات» ، «بررسی تطبیقی اهداف و روش های تربیت اخلاقی از منظر امام رضا علیه السلام و ارسطو» ، «نگاه تطبیقی به تعلیم و تربیت ارزش ها در دو دیدگاه اسلام و اگزیستانسیالیسم» ، «تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس میزان توجه به مؤلفه های اخلاقی» ، «اصل مساوات در اندیشه قضائی امام رضا(ع) با نگاهی بر حقوق موضوعۀ ایران» و «تحلیل محتوایی روایات تفسیری پیرامون مواجهه ظالمان با مرگ» به چاپ رسیده است.

در چکیده مقاله « تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس میزان توجه به مؤلفه های اخلاقی » نوشته شده توسط خانم مهدیه جعفری می‌خوانیم: اخلاق از مسائل بنیادی و حائز اهمیت در آموزش و تربیت انسان است و شناسایی مفاهیم و اصطلاحات اخلاقی از اهمیت به سزایی برخوردار است. اخلاق تا جایی مهم است که در دین مبین اسلام و آیات و روایات پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) به شدت مورد تاکید و توجه قرار گرفته است. در این میان یکی از مهم ترین سازمان هایی که می تواند برای رشد و پرورش اخلاق قدم های مهمی برداشته و سازماندهی کند، سازمان آموزش و پرورش است که می بایست اخلاق را در میان دانش آموزان نهادینه سازد و آنها را هر چه بیشتر با مفهوم اخلاق آشنا گرداند. در این میان کتاب درسی از اهمیت به سزایی برخوردار است و حائز اهمیت می باشد؛ چرا که مهم ترین ابزار یادگیری و آموزش است و رسانه های آموزشی دیگر حول محور کتاب درسی قرار دارند. در نتیجه پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و تحلیل محتوای کتاب های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی انجام شده است تا میزان پرداخته شدن به مولفه های اخلاقی در کتب درسی مذکور مشخص و تعیین گردد. جامعۀ آماری شامل محتوای کتاب های مطالعات دوره ابتدایی است که با روش کیفی قیاسی مورد بررسی قرار گرفته است. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪة آن است ﮐﻪ در ﮐﺘﺐ درﺳﯽ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ، اخلاق اجتماعی از بیشترین میزان توجه و اخلاق اقتصادی از کمترین میزان توجه برخوردار می باشد. و مولفان کتاب های درسی باید در امر تعلیم و تربیت و تدوین نظام آموزشی بر اساس آموزه های اخلاقی مذکور و تربیت اخلاقی اهتمام بیشتری ورزند.

یادآور می‌شود، این نشریه به صاحب‌امتیازی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،دانشکده علوم قرآنی شاهرود با سردبیری ابراهیم ابراهیمی و مدیرمسئولی داود صائمی منتشر می‌شود. از علاقه‌مندان دعوت شده است مقالات مرتبط با تحقیقات کاربردی قرآن و حدیث را به این نشریه ارسال کنند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت فایل کامل مقالات این شماره به وب‌سایت مجله به نشانی http://arq.quran.ac.ir/ مراجعه کنند.

  • گروه خبری : کل اخبار
  • کد خبر : 7876
کلمات کلیدی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید