• تاریخ انتشار : 1400/09/16 - 09:57
  • تعداد بازدید : 736
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
به مناسبت 16 آذر صورت پذیرفت:

بررسی رسالت دانشجو از سوی هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

عضو هیأت علمی دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو به تشریح رسالت های دانشجو پرداخت.

به گزارش ایحاء از کرمانشاه،  دکتر مسعود  اقبالی از اساتید هیأت علمی دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه در گفت  و گو با خبرنگار ایحاء ضمن گرامیداشت روز دانشجو بر اهمیت علم آموزی و لزوم حقیقت جویی از سوی دانشجویان تأکید کرد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو و دانشمندانی که در راه پیشرفت علم و دانش کشور جان خود را تقدیم کردند اظهار کرد: نام گذاری روز دانشجو به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره سه دانشجو یعنی «مصطفی بزرگ نیا، احمد قندچی و آذر شریعت رضوی» است که در شانزدهم آذرماه سال 1332 در اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا و از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در دانشگاه تهران به شهادت رسیدند.

وی با تبریک روز دانشجو به دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در خصوص اصلی ترین رسالت دانشجو بیان کرد: رسالت اصلی دانشجو و دانشگاه در نهایت کمک به ارتقای سطح علمی، فرهنگی و پیشبرد و تعالی جامعه در تمامی زمینه ­هاست، از این رو جامعه دانشگاهی باید خود را محق در رشد و سازندگی کشور بداند و این انگیزه و اهتمام به امور جامعه را به بدنه اجتماع تزریق کند، چرا که معمولاً حرکت روبه رشد و بالندگی هر کشوری از ایده ­های دانشگاهی نشأت می­گیرد و نمی­توان کشوری مترقی را بیگانه با محافل دانشگاهی و منفک از ایده­ ها و نظرات دانشجویان و دانشگاهیان دانست.

اقبالی اافزود: البته بحث ایده ­ها صرفاً از دیدگاه علوم پایه و شاخه ­های فنی مد نظر نیست، بلکه به نظر من مهمتر از همه می­بایست در حیطه علوم انسانی و تحول در نگرش و طرز فکر مردم و احساس مسئولیت آنان به سرنوشت کشور برنامه ­ریزی منسجمی صورت گیرد. خب اگر در این زمینه صدای دانشجو شنیده نشود و یا به ایده­ ها و دیدگاه ­های آنان بی­ توجهی گردد و بدون استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاهی در تمامی زمینه­ ها، به فکر اداره صحیح کشور بود، قطعاً در جاهایی دچار ضعف و خلل می­شود. لذا باید محیطی فراهم آید تا دانشجو با فراغ بال و بی ­هیچ احساس خطری، به تبیین اندیشه­ های خود مبادرت ورزد، البته در چارچوب و حیطه مشخصی که از حد تجاوز نکند و این جهت­ گیری او دستمایه ­ای برای سوء استفاده برخی عناصر در جامعه نشود. این پویایی محیط دانشگاهی و استفاده از نظرات دانشجویان، همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری هم بوده است، اما با رعایت یک سری چارچوب های خاص. لذا ایشان درباره آسیب­ شناسی دخالت دانشجو در امور جامعه می­فرمایند: «بدترین اشکال و اشکال وارد بر محیط دانشجوئی این است که دانشجو دچار محافظه‌کاری شود و حرفش را با ملاحظه‌ی به موقع و مصلحت خیالی بیان کند؛ نه، دانشجو باید حرفش را صریح بزند. البته در کنار این صراحت در بیان، صداقت در نیت هم باید وجود داشته باشد».

وی بر حضور دانشجویان در تمامی عرصه های کشور همچون سیاسی تأکید کرد و گفت: رسالت دانشجو و ایده­ های دانشجویی را صرفاً نمی­توان محدود به گذراندن واحدهای درسی و یا نهایتاً پرداختن به برخی مباحث فرهنگی و یا اعتقادی دانست و او را از مسائل سیاسی و شرایطی که بر جامعه حاکم شده دور نگه داشت. دانشجویی که یکسویه فقط به علم آموزی توجه کند ولی هیچ دغدغه­ ای نسبت به سرنوشت جامعه خود و تحولاتی که در آن به وقوع می پیوندد نداشته باشد، نمی ­تواند آنچنان به پیشبرد جامعه خود کمک کند. در روایت امام معصوم (ع) داریم که می­فرماید: «العالم بزمانه لاتهجم علیه اللوابس» یعنی :«کسی که آگاه به زمان خویش باشد، لغزش­ ها بر او هجوم نمی­آورند».

دکتر مسعود اقبالی افزود: بنابراین توجه دانشجو به مسائل سیاسی و رخدادهای جامعه خود نشانگر بصیرت و آگاهی و اشراف او به همه زوایاست تا بتواند در شرایط مناسب، با ایده ­ها و نظرات خود یاری گر کشور برای برون رفت از بحران ­ها باشد. البته خب افراط و تفریط در هر زمینه ای مورد قبول نیست. یعنی اینکه دانشجو هم نباید تمام هم و غم و وقت خودش را صرفاً منحصر به فعالیت های سیاسی کند و از کسب علم آموزی و اخلاق مداری فاصله گیرد. اگر به بیانات مقام معظم رهبری هم دقت کنید می­بینید که ایشاه تک بعدی بودن دانشجو از بعد علم آموزی را نمی پذیرند، اما برای ورود به مباحث سیاسی هم شروطی قائل هستند. ایشان می­فرمایند: «من بارها گفته ­ام که دانشجو­ها بایستی سیاسی بشوند یعنی فهم سیاسی پیدا کنند. فهم سیاسی غیر از سیاسی کاری وسیاست بازی است. غیر از دستخوش جریان ­های سیاسی شدن است. اتفاقاً فهم سیاسی موجب می­ شود که آدم دستخوش جریان­ های سیاسی نشود».

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نقش بعد فرهنگی محیط دانشگاهی در پیشبرد  اهداف جامعه اظهار کرد: چیزی که مسلّم است این است رسالت دانشجو نباید تک بعدی و منحصر به کسب دانش، مهارت وآگاهی بدون پرداختن به دیگر مباحث فرهنگی و اعتقادی و حتی سیاسی باشد. لذا این علم آموزی زمانی ارزشمند خواهد بود که در محیطی اخلاق محور و با انگیزه کمک به جامعه در ارتقای سطح آگاهی، فرهنگی و در نهایت ترقی کشور از همه ابعاد باشد. امروزه کشور ما مورد هجوم فرهنگی همه جانبه ­ای قرار گرفته و طبیعتاً صرف پرداختن به کسب علم، اما بدون پشتوانه بصیرت و آگاهی از وضع موجود، شاید نه تنها نتواند کمک شایانی به رشد و بالندگی کشور کند، چه بسا به علت نداشتن بصریت کافی در شناخت حساسیت وضع موجود، ناآگاهانه با جریانات انحرافی و تبلیغات گسترده دشمنان در نفوذ به لایه­ های اعتقادی جامعه همنوا شده و مجری برنامه­ ها و طرح ­های آنان در کشور گردد.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه تصریح کرد: بنابراین تزریق بصیرت به جامعه در این شرایط حساس و ارتقای سطح فرهنگی و معرفتی دانشجو، بیش از همه ضروری به نظر می­رسد. البته این مسئولیت ارگان ها و دانشگاه ­های متولی نشر و اشاعه فرهنگ قرآنی همچون دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم را دو چندان می­ کند که دانشجویانی انقلابی، با بصریت، اخلاق مدار را تحویل جامعه دهد که در برابر هجمه ­های بی امان فرهنگی غرب، روحیه خداباوری و تعالیم قرانی را در جامعه نشر دهند. 

 

 

  • گروه خبری : مصاحبه,کل اخبار
  • کد خبر : 5803
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید