• 1403/02/24 - 09:40
  • - تعداد بازدید: 141
  • - تعداد بازدیدکننده: 140
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
به همت جهاددانشگاهی و ایکنای قم و با حضور دکتر شعاعی انجام شد؛

تجلیل از مفاخر قرآنی قم در حرم بانوی کرامت

مراسم «تجلیل از مفاخر قرآنی استان قم» با حضور آیت‌الله سعیدی، با همکاری تولیت حرم بانوی کرامت و جهاددانشگاهی استان قم و به همت خبرگزاری ایکنا و همچنین همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و صندوق پژوهش و فناوری کریمه استان قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان قم، مراسم «تجلیل از مفاخر قرآنی استان قم» با حضور آیت‌الله سعیدی، با همکاری تولیت حرم بانوی کرامت و جهاددانشگاهی استان قم و به همت خبرگزاری ایکنا  و همچنین همکاری سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و صندوق پژوهش و فناوری کریمه استان قم ، امروز، ۲۳ اردیبهشت‌ماه در دفتر تولیت حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد.

مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط علی علیزاده، قاری بین‌المللی قرآن کریم آغاز شد و در ادامه محمدعلی دهدشتی نیز به تلاوتی از آیات قرآن کریم پرداخت.

آداب تلاوت قرآن که قاریان باید بدانند

آیت‌الله سیدمحمد سعیدی، تولیت حرم بانوی کرامت در این مراسم بیان کرد: کرامت را به درجه کف و نازل اگر تشبیه کنیم مانند یک سخنرانی است که قصد سخنرانی دارد، سخنران هنگام سخنرانی، کلمات و مفاهیمی را که بیان می‌کند پیش‌تر نوشته است، سپس مرور می‌کند و این سخنرانی را به یک معنا حفظ می‌کند تا عبارت نامناسبی نگوید سپس مستعمان و مخاطبان را در نظر می‌گیرد که سخنان او با مخاطبان همخوانی داشته باشد و در نهایت به دنبال انتقال مطالب خویش به مستعمان است. این کلام باید برای مردم مناسب باشد به‌گونه‌ای که از سخنان او نتیجه‌ای بگیرند و در درجه‌ای بالاتر باید اخلاص داشته باشد، درواقع اگر کلام خوب را برگزیند و برای خدا آن را بیان کند یعنی در سخنرانی‌اش اخلاص دارد.

وی اظهار کرد: دروغ سخنران هنگام سخنرانی در عدم تناسب قول با قلب او هویدا می‌شود، اگر قاری قرآن را در قامت مثال سخنران ملاحظه کنیم باید نکاتی را در نظر بگیرند. از نکات مهم در قرائت قرآن توسط قاری قرآن در یک محفل قرآنی آن است که ابتدا آیات را انتخاب کرده، سپس بر آیات اعتقاد داشته باشند، به درک مفهوم آیات رسیده باشند و سپس به‌گونه‌ای تلاوت کند تا قلوب مستعمان را تکان بدهد.

تولیت حرم بانوی کرامت تصریح کرد: اگر کسی قرائت و تدریس قرآن انجام بدهد اما به‌درستی آن را به مخاطبانش انتقال ندهد، قرآن با او سخن می‌گوید و از عدم انتقال صحیح قرآن گلایه‌مند می‌شود. تلاوت صحیح دوستان را به‌ وجد می‌آورد و دشمنان را خشمگین می‌کند.

جهاددانشگاهی قم؛ پیشرو در عرصه تقدیر از مفاخر قرآنی

حامد حیاتی، رئیس جهاددانشگاهی شعبه قم نیز در ادامه با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی مولود انقلاب اسلامی است، بیان کرد: یکی از فقرات موردنظر مقام معظم رهبری درباره این نهاد انقلابی آن است که «به جهاددانشگاهی امید دارم» و در راستای این سخن مقام معظم رهبری اقدام به فعالیت‌های قرآنی ویژه پیشکسوتان قرآنی استان کردیم.

وی با بیان اینکه اجرای طرح‌های مختلف قرآنی را بهانه‌ای برای جریان‌سازی قرآن و ورود مضامین قرآنی به بطن زندگی مردم به‌ویژه ایجاد انگیزه برای نوجوانان و جوانان است، افزود: جریان‌سازی مفاهیم والای قرآنی در جامعه و بطن زندگی مردم نیازمند معرفی و تکریم پیشکشوتان و مفاخر این عرصه است و جهاددانشگاهی به‌عنوان نهادی انقلابی که در قالب خبرگزاری ایکنا در پی تبیین آموزه‌های قرآنی است، در این عرصه پیشرو و پیشگام بوده است.

علی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی شعبه قم در این مراسم ضمن عرض تبریک به‌مناسبت ایام دهه کرامت، گفت: دهه کرامت دارای یک ریشه اعتقادی و فرهنگی بوده که فرصت خوبی برای ترویج معارف دینی محسوب می‌شود و از این‌رو، فرصت ایام دهه کرامت را برای تقدیر و قدردانی از جمعی از پیشکسوتان قرآنی استان مغتنم شمردیم.

وی افزود: سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور هر ساله طرح تقدیر از مفاخر قرآنی را انجام می‌دهد که به پیشنهاد معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی شعبه قم قرار بر برگزاری این مراسم در استان قم شد؛ برگزاری قدردانی از مفاخر قرآنی، انتشار و چاپ نشریه رایحه ویژه پیشکسوتان قرآنی استان از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی شعبه قم است.

حسینی اظهار کرد: پیشکسوتان قرآنی، سرمایه‌های عظیم کشورمان هستند و بدون شک آنان سفیران ویژه ما در حوزه قرآنی به‌شمار می‌روند و تکریم و گرامیداشت آنان مصداق بارز عمل به مضامین الهی است، زیرا بر همه ما مسلمانان واجب است تا مفاهیم و معارف والای قرآنی را به سبک زندگی خود وارد کنیم و باید قرآن را به‌عنوان متن دانسته و به آن عمل کنیم.

علی حبیبی، پیشکسوت قرآنی کشورمان نیز در این مراسم بیان کرد: قم مرکز تشیع اهل بیت(ع) بوده و بنابراین باید بر فعالیت‌های قرآنی و کتب قرآنی اشراف بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: قرآن نور است و همان‌گونه که در روایات آمده است خانه‌ای که در آن تلاوت قرآن می‌شود برای اهل آسمان مانند ستارگان درخشان برای اهل زمین می‌درخشد و همواره مأنوسان با قرآن مرشد پنهانی را همراه خواهند داشت همان‌طور که اشاره شده است، «هر گاه فتنه‌های روزگار مانند شب تار به سراغ شما آمد برای رهایی به قرآن چنگ بزنید.»

حبیبی افزود: عزت دنیا و آخرت در گرو انس با قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است و انس با قرآن با تلاوت روزانه ۵۰ آیه از قرآن ایجاد خواهد شد و موجبات رضایت و قناعت انسان را فراهم خواهد آورد، به‌طور کلی انس با قرآن راه نجاتی برای تمام انسان‌هاست.

پیشنهادات قاری بین‌المللی قرآن کریم به ایکنا

در ادامه نیز، علی‌اصغر شعاعی، قاری و استاد قرآن کریم به ذکر پیشنهاداتی به خبرگزاری ایکنا شعبه قم پرداخت و بیان کرد: پتانسیل‌های قرآنی استان قم بسیار بالاست و پیشنهاد می‌کنم، بخش ویژه پتانسیل‌های قرآنی استان اضافه شود و در قالب آن تلاوت‌های قرآنی و پژوهش‌های قرآنی در قم معرفی و احصا شود به‌گونه‌ای که بانک اطلاعاتی قرآنیان استان در خبرگزاری ایکنا تشکیل شود.

وی گفت: رسانه ایکنا ظرفیت تهیه و تنظیم و انتشار ویدئوهای تلاوت قاریان نوجوان استان را هم دارد و این امر انگیزه بسیار بالایی برای قشر نوجوانان قرآنی ایجاد می‌کند. همچنین پیشنهاد می‌کنم، خبرگزاری ایکنا با پیشکسوتان و اساتید قرآنی جلسات هم‌اندیشی برگزار کرده و از نظریات اساتید قرآنی برای تولید محتوای رسانه‌ای بهره‌مند شوند.
در پایان، جهاددانشگاهی شعبه قم از توصیه‌های ارزشمند قرآنی آیت‌الله سعیدی، تولیت حرم بانوی کرامت قدردانی کرد و نیز قدردانی و تقدیر تولیت حرم بانوی کرامت از استاد علی حبیبی، محمدعلی دهدشتی، علی‌اصغر شعاعی و علی علیزاده از پیشکسوتان قرآنی استان قم به پاس سال‌ها تلاش در عرصه قرآنی انجام شد.

  • گروه خبری : گروه های محتوا
  • کد خبر : 932
کلمات کلیدی
مدیر سایت ایحا
خبرنگار

مدیر سایت ایحا