نقد و بررسی دیدگاه اعجاز رسم الخط قرآن در زابل
پایان نامه قرآنی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده علوم قرآنی زابل دفاع شد.
به گزارش ایحا از زابل، جلسه دفاع ازپایان نامه قرآنی «نقد وبررسی دیدگاه اعجازرسم الخط قرآن» با نگارش خانم نادیا سنچولی دانشجوی رشته علوم قرآنی گرایش اعجاز در مقطع کارشناسی ارشد با راهنمایی دکتر روح الله محمدی و داوری دکتر سازجینی در دانشکده علوم قرآنی زابل برگزار گردید.
این پایان نامه با نمره 18/5دردانشکده علوم قرآنی زابل پذیرفته شد.
چکیده
بحث رسم الخط قرآن یکی از مباحث مهم در حوزه تاریخ قرآن است و دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان درباره آن بحث و تحقیق کردهاند. رسم الخط قرآن در واقع سابقهای طولانی دارد. قدمت و اهمیت آن باعث گردیده تا توجه بیشتری را جلب کند و کتب و آثار متعددی در مورد آن تدوین گردد؛ به گونهای که برخی بهطور خاص در مورد رسم الخط، آثاری از خود برجای گذاشتهاند؛ اما خلأ پژوهشی مستقل که جامع تمامی این آرا و نقد و بررسی آنها باشد نگارنده را بر آن داشت که در پژوهش حاضر با روش توصیفی – تحلیلی آرای مختلف را در سه دسته تقسیمبندی نماید؛ دستۀ اول: معتقدند که رسم الخط قران دچار تغییر شده است و آنان معتقدند کتاب وحی قرآن را برای رسول خدا(ص) می نگاشتند و آن حضرت شیوه نگارش آنها و سایر صحابه را تأیید میکرد. دسته دوم: مخالفان تغییر رسم الخط هستند آنها معتقدند نباید رسم الخط قرآن را تغییر داد. دستۀ سوم: افرادی هستند که موافق توقیفی بودن رسم الخط هستند و هیچگونه تغییری در آن را جایز نمیدانند، در بین این گروه افرادی وجود دارند که میگویند این نوع رسمالخط قرآن کریم توقیفی است و معجزه بهشمار میآید. با بررسی آراء مختلف دانشمندانی چون زرکشی، ابن فارس، شملول، دباغ،باقلانی و ... در مورد اعجاز رسم المحصف عثمانی میتوان اینگونه نتیجه گرفت؛ که رسم الخط قرآن ، معجزه به شمار نمی آید؛ زیرا یک: احادیث معتبری ذکر نشده که اعجاز رسم الخط را اثبات کند, دو: کاتبان وحی اکثرا قران را بر اساس سلیقه شخصی خود نوشتند و سپس به تایید پیامبر رسید, سه؛ بزرگان شیعه و اهل سنت مخالف اعجاز رسم الخط قران هستند, چهار؛ وجود برخی اشتباهات در ساختار قران کریم, پنج؛ اعتراف صحابه و تابعین به وجود غلط های املایی در رسم الخط قران, شش؛ اختلاف نگارش کلمات در رسم الخط.
نظر دهید