از سوی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم صورت پذیرفت:
تشریح جزئیات پذیرش دانشجو در سال تحصیلی 1405-1404
دکتر عباس یوسفی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، جزئیات ظرفیتهای پذیرش، آمارهای تحلیلی، شیوههای جذب طلاب، چالشهای پیشرو و برنامههای توسعهای دانشگاه را تشریح کرد.
دکتر یوسفی در پاسخ به این پرسش که ظرفیتهای پذیرش دانشگاه در سال جاری چگونه تعیین شده است، اظهار کرد: ظرفیت پذیرش دانشگاه در مقطع کارشناسی در رشته علوم قرآن و حدیث ۷۲۰ نفر است و ضریب ریزش ۲/۳ در نظر گرفته شده است. ظرفیت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در رشتههای علوم قرآنی (گرایشهای ادبی، اعجاز، مستشرقان)، رشته علوم قرآن و حدیث و رشته مطالعات قرآن و حدیث گرایش معارف قرآن ۴۵۵ نفر است که ۲۸۰ نفر از طریق کنکور سراسری و ۱۷۵ نفر از طریق آزمونهای اختصاصی جذب میشوند و ضریب ریزش در این مقطع ۱/۳ است. همچنین ۱۰ درصد از ظرفیت کل ارشد را نیز میتوانیم علاوه بر ظرفیت اصلی بهصورت مازاد از طریق استعدادهای درخشان جذب کنیم. ظرفیت پذیرش در مقطع دکتری نیز در دو رشته علوم قرآن و حدیث و تفسیر تطبیقی ۱۳ نفر است که ۶ نفر از طریق آزمون سراسری و ۷ نفر از طریق آزمون داخلی میتوانیم جذب کنیم و ۱۰ درصد ظرفیت کل دکتری را نیز میتوانیم از میان دانشجویان استعداد درخشان بهصورت مازاد جذب نماییم.
وی ادامه داد: در مقطع کارشناسی در ۱۸ دانشکده علوم قرآنی در سراسر کشور، با توجه به امکانات موجود، به هر دانشکده ۴۰ نفر ظرفیت دادیم که ۲۰ نفر برای خواهران و ۲۰ نفر برای برادران اختصاص یافته است. در مقطع کارشناسی ارشد نیز در ۱۶ دانشکده علوم قرآنی، برای هر کدرشتهمحل ۱۲ نفر ظرفیت تعیین شد که در برخی دانشکدهها یک کدرشتهمحل، در برخی ۲ و در برخی ۳ کدرشتهمحل تعریف شده است. در مقطع دکتری نیز ۶ نفر به رشته علوم قرآن و حدیث در دانشکده مشهد و ۷ نفر به رشته تفسیر تطبیقی در دانشکده قم اختصاص یافت.
معاون آموزشی در تشریح گزارش کلی پذیرش سال جاری گفت: در سال تحصیلی جدید ۱٬۰۳۵ دانشجو جذب شدهاند که ۷۳۹ نفر (۷۱٫۴٪) بانوان و ۲۹۶ نفر (۲۸٫۶٪) آقایان هستند. از این میان، ۶۲۵ نفر در مقطع کارشناسی (۶۰٫۴٪)، ۳۹۸ نفر در کارشناسی ارشد (۳۸٫۵٪) و ۱۳ نفر در مقطع دکتری (۱٫۳٪) تحصیل خود را آغاز کردهاند. نسبت بانوان به آقایان حدود ۲٫۵ به ۱ است و در تمام مقاطع بهجز دکتری تعداد بانوان بیشتر است. بیشترین تمرکز جمعیتی در مقطع کارشناسی و کمترین در دکتری است و در مقطع دکتری توازن جنسیتی برقرار شده است. این آمار نشاندهنده استقبال قابلتوجه، بهویژه از سوی بانوان، از رشتههای علوم قرآنی در دانشگاه است.
وی با ارائه آمار دانشجویان فعال افزود: کل دانشجویان فعال دانشگاه ۳٬۷۸۲ نفر هستند که ۲٬۷۲۴ نفر آنها بانوان (۷۲٪) و هزار و ۵۸ نفر آقایاناند. در بین رشتهها، کارشناسی علوم قرآن و حدیث با دوهزار و ۴۰۲ دانشجو پرجمعیتترین رشته است و در رشته علوم قرآنی کارشناسی، بانوان سهم ۷۶ درصدی دارند. در مقابل، در کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث برای اولینبار سهم آقایان به ۶۰ درصد رسیده و در دکتری علوم قرآن و حدیث نیز آقایان ۶۷ درصد دانشجویان را تشکیل میدهند.
دکتر یوسفی درباره روند جذب دانشجو توضیح داد: در مقطع کارشناسی، پذیرش در ۴ دانشکده تهران، مشهد، قم و اصفهان از طریق کنکور سراسری انجام میشود و در ۱۴ دانشکده دیگر از طریق سوابق تحصیلی است. در کارشناسی ارشد از پنج طریق جذب میکنیم: کنکور سراسری، آزمون داخلی طلاب، استعدادهای درخشان و دانشجویان نمونه، دانشجویان المپیادی و استادمحوری از طریق سامانه نان. در مقطع دکتری نیز چهار شیوه شامل کنکور سراسری، آزمون داخلی طلاب، استعداد درخشان و طرح استادمحوری وجود دارد. نسبت به سالهای گذشته، برای اولین بار جذب از طریق آزمون داخلی ویژه طلاب در مقطع دکتری انجام شد.
وی در تشریح شیوه جذب طلاب نیز گفت: جذب طلاب در کارشناسی ارشد و دکتری از طریق آزمون داخلی و مصاحبه در ۱۶ دانشکده و با نظارت سازمان سنجش صورت میگیرد. در کارشناسی ارشد از مجموع ۴۵۵ ظرفیت، ۱۷۵ نفر و در دکتری از مجموع ۱۳ نفر، ۷ نفر سهم جذب طلاب است. امسال ۴۱۵ نفر برای آزمون ارشدثبتنام کردند که ۳۱۸ نفر شرکت نمودند و ۱۷۵ نفر پذیرفته شدند. در دکتری نیز ۶۲ نفر ثبتنام کردند و پس از شرکت ۲۶ نفر در آزمون و مصاحبه، ۷ نفر پذیرفته شدند. طلاب حدود ۴۰ درصد ظرفیت ارشد و بیش از نیمی از ظرفیت دکتری را تشکیل میدهند و فرآیند انتخاب در دکتری بسیار سختگیرانه است؛ بهطوریکه تنها یک نفر از هر ۹ متقاضی اولیه پذیرفته شده است.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم درباره چالشهای جذب دانشجو تصریح کرد: با چالشهایی مانند استقبال کم در چهار دانشکده دارای پذیرش از طریق کنکور، رقابت مؤسسات رقیب در قم و مشهد و نبود سامانه جامع جذب استعدادهای درخشان مواجهیم. برای این مشکلات راهکارهایی مانند تبلیغات گسترده، تغییر روش جذب، اعطای مزایای حمایتی به طلاب و راهاندازی سامانه متمرکز جذب استعدادهای درخشان تدوین شده است.
دکتر یوسفی درباره برنامههای آینده افزود: دانشگاه قصد دارد رشتههای میانرشتهای را راهاندازی کند. برنامه درسی تربیت مربی قرآن کودک تدوین و به دفتر برنامهریزی آموزش عالی ارسال شده و پس از تصویب، اجرا خواهد شد. همچنین به دنبال ایجاد مقطع کارشناسی ارشد در دانشکدههای خمین و بندرعباس و ایجاد مقطع دکتری در دانشکده تهران هستیم. جذب دانشجوی بینالمللی، تنوعبخشی به روشهای جذب، استفاده از ظرفیت سامانه نان (نظام ایدهها و نیازها) و توسعه زیرساخت آموزش برخط نیز از برنامههای راهبردی ماست.
وی در توضیح سازوکار اطلاعرسانی دانشگاه گفت: تمام اطلاعات دانشگاه از طریق وبسایت رسمی، کانالهای پیامرسان، همکاری با خبرگزاریهای معتبر و سامانه گلستان منتشر میشود. وبسایت www.quran.ac.ir جامعترین مرجع برای داوطلبان است و اطلاعیههای پذیرش، معرفی رشتهها، اخبار دانشگاه و رویدادها را در اختیار مخاطبان قرار میدهد.
دکتر یوسفی در پایان درباره اقدامات ارتقای کیفیت آموزشی گفت: اقداماتی مانند تدوین متون کاربردی، اجرای طرح پژوهشمحوری، طرح مشاوران آموزشی، دستیار آموزشی، ایجاد کارگروههای تخصصی، تدوین متن درسی واحد انس با قرآن کریم، برگزاری دورههای دانشافزایی برای مشاوران، دستیاران، دانشجویان مستعد و دانشجویان المپیادی، شخصیسازی آموزش و هدایت استعدادها از ترمهای ابتدایی، مهمترین برنامههای دانشگاه در مسیر ارتقای کیفیت است.
نظر دهید