در دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه برگزار شد:
نشست علمی «رویکرد نظاممند علامه طباطبایی در تعامل با حدیث در تفسیر المیزان»
یازدهمین ویژهبرنامه بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) با موضوع «رویکرد نظاممند علامه طباطبایی(ره) در تعامل با حدیث در تفسیر المیزان» به همت مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم (دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه) و مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه طباطبایی(ره) کرمانشاه، در سالن جلسات دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه برگزار شد.
در این نشست علمی که بهصورت حضوری و مجازی برگزار شد، حجتالاسلام والمسلمین دکتر عبدالله غلامی، عضو هیأت علمی دانشگاه رازی و استاد مدعو این مرکز، به ارائه بحث پرداخت و ۸۹ نفر از دانشجویان از مخاطبان آن بودند.
ایشان در آغاز، به تبیین شخصیت علمی و حدیثی علامه طباطبایی پرداخت و افزون بر اینکه وی را فیلسوف و مفسر بزرگ شیعه خواند، تفسیر گرانسنگ المیزان را مایه فخر تشیع معرفی کرد. وی همچنین یادآور شد که علامه طباطبایی کتابی تفسیری با رویکرد حدیثی با عنوان «البیان فی الموافقة بین الحدیث والقرآن» و نیز تعلیقاتی بر بحارالانوار دارد. همچنین شرح و توضیح احادیث در لابهلای تفسیر ذیل عنوان «اقول»، نشان از تسلط بالای علامه بر مباحث حدیثی دارد.
سپس دکتر غلامی به بیان پژوهش خود پرداخت و اظهار داشت: بیش از ۲۵۰۰ روایت تا پایان جلد نهم المیزان (پایان سوره هود) مورد بررسی و استفاده علامه قرار گرفته است. وی روش علامه در تفسیر را علاوه بر «تفسیر قرآن به قرآن»، عمل به حدیث ثقلین و بهرهگیری از روایات دانست که در نتیجه، نوعی اعتبارسنجی احادیث نیز در آن صورت گرفته است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی در المیزان، کار حدیثی ارزشمندی را سامان داده که شامل اعتبارسنجی روایات با قرآن کریم و تفاسیری که بر آیات نوشته و حتی با بهرهگیری از روایات دیگر میشود. ایشان همچین اظهار داشتند که علامه به روایات اهل سنت نیز توجه داشتهاند و نقادانه با آنها برخورد نموده است و گاهی به اشتراک مضمونی روایات تفسیری اهل سنت با روایات شیعی و بالعکس اشاره کردهاند.
دکتر غلامی در جمعبندی اظهار داشت: پس از این بررسیها باید با احتیاط و دقت بیشتری در مورد روش تفسیری المیزان سخن گفت؛ چراکه که این تفسیر، بسیار فراتر از صرف روش قرآن به قرآن است، بلکه تفسیر قرآن به سنت نیز هست و مشتمل بر مباحث عمیق فقهالحدیثی و درایةالحدیثی میباشد که علامه با دانشی گسترده بدان پرداخته است. بنابراین، میتوان با اطمینان از نتایج این پژوهشها در مجامع علمی سخن به میان آورد.
نظر دهید