عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم:
زیارت اربعین یکی از جلوههای ملکوتی و امامتی امام عسکری(ع) است
محسن دیمه کار گفت: زیارت اربعین یکی از جلوههای ملکوتی و امامتی امام حسن عسکری(ع) است. امام سخنی را بر زبان جاری میکنند که اخبار از اراده الهی است و اراده این است که زیارت سیدالشهداء در اربعین پیریزی شود و به تعبیری محکم کاری شود و تا قیامت به شکوه آن افزوده شود.
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محسن دیمهکار، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و رئیس دانشکده علوم قرآنی مشهد در نشستی تحت عنوان «قدم قدم تا عرش خدا» که به همت کانون قرآن و عترت دانشکده علوم قرآنی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: روایتی از مرحوم شیخ مفید در المزار وجود دارد که از امام حسن عسکری(ع) نقل میکند که علامات مؤمن پنج چیز است. خاتم به دست راست، پنجاه و یک رکعت نماز، زیارت اربعین و بلند گفتن بسمله، پیشانی بر خاک نهادن. این روایت در خصوص اربعین نیز نقل شده و بسیار غوغا کرده است.
وی ادامه داد: این روایت به لحاظ درایی خبر واحد است و سند آن نیز مرسل است. اولین نفر شیخ مفید نقل کرده و دومین نفر شیخ طوسی در مصباح المتهجد نقل کرده است. یکی از سه روایتی که در راستای اربعین از آن استفاده میشود، همین روایت شیخ مفید و شیخ طوسی است. حال باید دید این خبر واحد چه قدرتی دارد و چه تاثیری در عالم گذاشته است که روز به روز به عظمت اربعین افزوده میشود، با توجه به این که این روایت به لحاظ محتوایی با یک پنجم قوا عمل کرده است.
دیمهکار افزود: بنده این احتمال را مطرح میکنم که این زیارت اربعین یکی از جلوههای ملکوتی و امامتی امام حسن عسکری(ع) است. امام سخنی را بر زبان جاری میکنند که اخبار از اراده الهی است و اراده این است که زیارت سیدالشهداء در اربعین پیریزی شود و به تعبیری محکم کاری شود و تا قیامت به شکوه آن افزوده شود.
رئیس دانشکده علوم قرآنی مشهد تصریح کرد: بزرگانی مانند شیخ مفید و شیخ طوسی خدمت بزرگی به شیعه کردند. به نحوی که این اراده امام و خداوند از طریق شیخ مفید و شیخ طوسی به ما رسیده است. لذا بنده احتمال میدهم که ثوابی از زیارت همه زوار اربعین به روح ملکوتی شیخ مفید و شیخ طوسی خواهد رسید.
دیمه کار اظهار کرد: فاصله عصر امام حسن عسکری(ع) با شیخ مفید حدود ۸۰ الی ۹۰ سال است. مرحوم شیخ مفید تقریبا معاصر با امام حسن عسکری(ع) است. مرحوم شیخ مفید در اوایل غیبت کبری این روایت را نقل میکند.
وی بیان کرد: یکی از اتفاقات مهم و هولناک در کربلا در زمانه بنی عباس این بود که بقعه و تربت سیدالشهداء(ع) را با خاک یکسان کنند. ظاهرا چند بار این دستور صادر شده است و حداقل دوبار اجرا شده است. طبق اسنادی که در امالی نقل شده، یکی از افرادی که این حکم را اجرا کرده، ابراهیم دیزج یهودی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ادامه داد: در روایات نقل شده است که آب بستند به جهت این که قبر حضرت را خراب کنند و مزار مبارک امام حسین(ع) در گودی است، اما این آب تا شعاعی آمد و به دور مرقد حضرت حائر شد. در روایت دیگری آمده که شخص دیگری به نام هارون معری نیز مامور به تخریب قبر حضرت شده بود. در عالم رویا رسول الله را دید که می گویند با ابراهیم دیزج به سمت کربلا نرو و آنچه به شما امر کرده اند انجام ندهید. از خواب که بیدار شد امر رسول الله را اطاعت نکرد و به کربلا رفت و دستور متوکل را انجام داد. بار دیگر رسول الله را در خواب دید و پیغمبر سیلی به صورت او زدند و او تا آخر عمر به بیماری مهلکی دچار شد که دیگر کسی نتوانست صورت او را نظاره کند و از بوی بد بدنش تا زمان مرگش کسی در امان نبود.
وی گفت: پس این روایت در زمانی صادر شده که تخریب سیاسی قبر حضرت سیدالشهداء(ع) آغاز شده است و امام حسن عسکری(ع) تأکید بر زیارت اربعین میکنند.
دیمه کار بیان کرد: اربعین از ابعاد دیگری نیز مهم است. عده ای میگویند این که اربعین پر رنگ شده به جهت این است که جابر ابن عبدالله انصاری به همراه عطیه از مدینه به کربلا آمدند و روزی که رسیدند مصادف با اربعین امام حسین(ع) بوده است. در روایت آمده که بیستم صفر، سرهای مبارک شهدا در کنار ابدان مطهر دفن شده است. از سوی دیگر امام سجاد(ع) برای اولین بار در اربعین به زیارت سید الشهدا(ع) رفتند. خداوند برای زیارت سید الشهداء(ع) بهترین روزها را اختصاص داده است. مانند اربعین، شبهای جمعه، ایام شعبان و... . در برخی روایات دیگر هست که بعد از شهادت امام حسین(ع) زمین و آسمان تا چهل روز گریه کردند. زیارت اربعین جزء اقدامات مهم و اساسی دوران امامت امام سجاد(ع) است.