حجتالاسلام نقیب بیان کرد:
پیشفرضهای گسترش فضای قرآنی در دانشگاهها
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن با اشاره به اینکه اگر دانشجویی پیش از ورود به دانشگاه، حافظ، قاری یا فعال این حوزه باشد، نباید او را محصول قرآنی دانشگاه بدانیم؛ به بیان پیشفرضهایی که برای گسترش فضای قرآنی در دانشگاهها لازم است، پرداخت.
حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، در گفتوگو با خبرنگار ایکنا، در مورد اقدامات لازم تا وضعیت دانشگاهها قرآنیتر شود، گفت: بحث گسترش فضای قرآنی در دانشگاهها نیاز به چند پیشزمینه یا پیشفرض دارد. یکی از پیشزمینهها این است که مسئولان آموزش عالی به اینکه نیاز است در دانشگاهها فضای قرآنی ایجاد شود، باور داشته باشند.
وی افزود: اگر این باور در مجموعه مسئولان دانشگاهها، معاونان، اساتید و اعضای هیئت علمی ایجاد شود که برای اینکه بتوانیم فضای دینی دانشگاهها را گسترش دهیم، بالاترین مبنای دینی ما قرآن است و باید این فضای قرآنی گسترش پیدا کند، آن وقت گام اول برای گسترش این فضا برداشته شده است.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن تصریح کرد: مورد دوم منابع درسی مورد استفاده است، به این معنا که بخشی از منابع درسی و سرفصلهایی که داریم، حتی در رشتههای فنی و ... هم به مباحث قرآنی اختصاص پیدا کند. تا جایی که میتوانیم باید راهی پیدا کنیم تا منابع دینی را هم به نوعی به دین ارتباط دهیم.
نقیب در ادامه موضوع سرانه اعتبارات فرهنگی دانشگاهها را یکی دیگر از پیشزمینههای گسترش فضای دینی و قرآنی در دانشگاهها معرفی و اظهار کرد: در حال حاضر کمترین اعتبار در دانشگاهها به بخشهای فرهنگی و قرآنی اختصاص مییابد. بودجههای دانشگاهها غالباً یا برای آموزش صرف یا پژوهش و مجلات و ... صرف میشود و لذا کمترین هزینه برای مباحث فرهنگی و قرآنی وجود دارد. معمولاً اگر چیزی از بودجه اضافه آمد به بحث فرهنگی و قرآنی اختصاص میدهند.
وی همچنین به ساختار قرآنی در دانشگاهها و تأثیر این ساختارها بر گسترش فضای قرآنی اشاره و بیان کرد: وجود یک مرکز یا یک ساختار قرآنی در هر دانشگاه باعث میشود آن حوزه متولی راهبری و حکمرانی داشته باشد، البته در وزارت علوم و سایر دستگاهها بخشهایی هست که دارند این کار را میکنند، اما در فضای دانشگاه چنین ساختاری به شکل مستقل وجود ندارد، بیشتر معاون فرهنگی یا نهایتاً کانون قرآن و عترت است.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن با اشاره به اینکه معمولاً فعالیتهای قرآنی دانشگاهها به برگزاری یک جشنواره خلاصه میشود، گفت: این جشنواره دانشجویی هم در رشتههای هنری برگزار میشود و معمولاً کمتوجه به فهم و تفسیر و تدبر است، ضمن اینکه این موارد هم اگر اجرا شود در سطح اجرا میشود، یعنی برگزاری جشنواره در حدی نیست که اثرگذاری به دنبال داشته باشد، برای اینکه بحثهای جامعهسازی و امتسازی که در موضوعات فرهنگی و قرآنی اتفاق بیفتد باید «کنْتمْ خیْر أمّةٍ أخْرجتْ للنّاس» یک امت و یک گروهی متولی این کار شوند تا آن جامعهسازی اتفاق بیفتد و منجر به اثرگذاری شود.
نقیب افزود: اینکه یک دانشجو خود حافظ یا قاری قرآن باشد و بعد وارد فضای دانشگاه شود، نباید به عنوان کار قرآنی دانشگاه به حساب آورد، کار قرآنی دانشگاه آنجایی است که توانسته باشد با برنامهریزیهای خود فردی را بدون پیشزمینه وارد این حوزه کرده باشد، متأسفانه ما در این حوزه ضعف داریم.
وی در مورد نقش دانشجویان قرآنی در قرآنی شدن فضای دانشگاهها گفت: دانشجوی قرآنی تحت تأثیر فضای کلی دانشگاه، خود را خیلی تأثیرگذار نمیداند و از طرف دیگر فضای فعالیت در سطح دانشگاه هم برای آنها فراهم نمیشود. اگر ساختاری باشد که این دانشجویان را سازماندهی کند و برای آنها برنامهریزی داشته باشد و کاری کند این افراد در فضای دانشگاه تأثیرگذار باشند، آن زمان است که میتوان منتظر گسترش فضای قرآنی و دینی در دانشگاه بود. اما شخص من به عنوان یک دانشجو توانم خیلی تأثیرگذار باشم، چون در دانشگاه جایگاهی ندارم که بتوانم تحول ایجاد کنم، در این شرایط نهایت کاری که بتوانم انجام دهم تأثیر بر اطرافیان است.
نقیب در بخش دیگری از این گفتوگو درباره فعالیتهای قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن در سال تحصیلی جدید گفت: با اینکه دانشگاه علوم و معارف یک دانشگاه قرآنی است، اما در کنار معاونت فرهنگی ساختاری با عنوان مرکز قرآنی در نظر گرفته شده است و مابهازای آن در تمامی دانشکدهها کارشناس قرآنی مستقر است. یکی از کارهایی که انجام دادهایم اجرای تلاوت و اذان زنده در دانشکدهها است که حداقل یک یا دو بار در هفته انجام میشود.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن بیان کرد: علاوه بر این یک سری مشوقها برای دانشجویان قرآنی در نظر گرفتهایم که بر اساس آن اگر دانشجویی حافظ قرآن باشد یا به هر درصدی از حفظ رسیده باشد، کمکهزینههای تحصیلی به او تعلق خواهد گرفت. همچنین اگر کسی در دانشگاه شروع به حفظ قرآن کریم کند و در پایان تحصیلات حافظ کل یا مقداری از قرآن شود به همان درصد هزینههایی که به دانشگاه پرداخت کرده است عودت داده خواهد شد.
وی افزود: امسال از طریق سازمان سنجش کشور حدود ۱۵۰۰ دانشجوی کارشناسی به دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم معرفی شده است، معمولاً حدود ۶۰ درصد افرادی که معرفی میشوند ثبت نام میکنند. در مقطع کارشناسی ارشد نیز ۱۳۰ نفر پذیرش شدهاند و ۱۵۰ نفر هم سهمیه طلاب است که آزمون اختصاصی طلاب پنجشنبه هفته جاری برگزار میشود. در مجموع سالانه حدود ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ دانشجو وارد دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم میشوند. نکته دیگر مجلات علمی - پژوهشی دانشگاه است که در حال حاضر هفت مجله علمی و پژوهشی دارد.